torsdag, juni 15, 2006

En dag i taget


Har kämpat mig igenom tre dagar på skolan. Det gick nästan bra. Tisdagens röjning i bildsalen, slutade dock med att jag fick order av rektor att åka hem o lägga mig. Men igår var jag åter på benen, och på plats igen. Kunde sen med gott samvete påbörja mitt sommarlov redan i går kväll, eftersom jag lyckligtvis hade två hela dagar tillgodo från långt tidigare.
Nu har jag testat mina gränser och får väl försöka hålla igen lite, så att det inte blir alltför många bakslag.
Nu bestämmer jag själv över mina dagar en tid.
En dag i taget får det bli.
Här hemma är det skönt och fridfullt. Ingen räv har visat sig på ett tag. Frittes nya rävbett läker fint, och de två tupparna vaktar noga sina fruar och blivande kycklingar. Kossorna och kalvarna har bytt till ny hage, med härligt saftigt gräs. Där föddes häromdagen lilla Biggis. Jättesöt förstås. Årets lånetjur är på plats till kossornas förnöjelse. Det lär bli fler kalvar nästa år igen.
Ny frys på plats, men min tand är fortfarande halv. Tur att den sitter så långt in så den inte syns när jag pratar o skrattar. Får fixa den en annan dag.
En sak i taget.
En dag i taget.
Idag har jag sovit länge o inte ens fått på mig kläder än. Ska ta det ytterst lugnt , för att ha krafter kvar till kvällens personalfest. Den vill jag inte missa. Lovar att se till att jag är klädd innan dess. Och blir jag liggande i nåt hörn av festlokalen kan jag ju alltid skylla på ryggen.
I morgon är en annan dag.

19 kommentarer:

Monica med yffen sa...

Du verkar ha rätt inställning och kommer säkert att bli kvitt det onda snart.

Har ena katten blivit rävbiten? Jag tycker jag har läst din blogg men har missat det. Stackars liten.

Vad härligt det måste vara att bo där du bor just den här tiden... *suckar drömmande*

The Female Dinousaur sa...

Raringen! Jag känner mig oerhört hedrad och smickrad av namnvalet till din sista, lilla kalv! Tänk att jag har en egen liten namne bland nötkreaturen. Jag kommer med spänning att följa hennes uppväxt och vedermödor i de värmländska beteshagarna. Och ett kort måste du maila mig eller lägga ut på bloggen så snart du har ork och tid. Ha ett skönt sommarlov och bättring till din onda rygg, önskar jag dig. Kramar

Ilva sa...

jag tycker det later intressant det dar om att bli liggande i ett horn skyllande pa ryggen...har Bosse last det dar??? BOSSE hor du mig??? Skall hon verkligen fa ga ikvall???

Humlan sa...

En liten Biggis! Va kul! Hoppas hon ska trivas med de andra bus-kalvarna!

Att ta en stund i taget, en dag åt gången, är en svår läxa att lära, men så nyttig när man kan klara av det!
Skickar läkande kramar och hoppas att du har många bra stunder framöver!

Gagga sa...

Yffemonica! Jo lille dumsnälle Fritte, han tror tydligen att räven är en snäll kelen hund så då går det illa ibland. Förra gången riktigt illa, med sövning operation o lång medicinering som följd. Nu gick det något bättre. Hoppas han lärt sig nu.
Jo du Monica jag bor på ett sommarställe året om jag :)

Biggis! Hon är jättesöt. Svart o vit. Det blir bilder så snart jag lyckas fånga dem en o en därute.
Kram tillbaka o puss till Körsbärsblomman :)

Ilva! Lät nog värre än det kan komma att bli. Nej, Bosse har inte läst o får inte följa med. Han ska givetvis se på fotboll. Låg o skyllde på ryggen igår också, när vi var hemma hos min studieledare o åt långlunch. Och då drack vi inget värre än Ramlösa :D

Gagga sa...

Humlan! Det syntes direkt att hon hette Biggis :) Har kommit på att jag har tre namnlösa kvigor. Ska nog ha bloggnamn på dom också. Vi får väl se vad det blir. HEhe!!!
Tack, jag ska se till att ha det gott mellan varven :)

Anonym sa...

Härligt med några dagar tillgodo.
En sak i taget, en dag i taget låter bra. Jag ska nog göra samma sak som du.
Släpp loss på festen i kväll, sovmorgon i morrn:-)

Tankevågor sa...

Så bra att du nu äntligen har börjat ditt sommarlov och att du tänker på att ta det lugnt. Fritte skulle behöva skyddsväst mot den där räven! Må bra kramar från mig!

Gagga sa...

Anne-Maj! Ja nu sitter jag här fräsch o fin o väntar på att Musiklotta ska hämta upp mig. Ska bli så kul!

Londongirl! Har du också injobbade dagar att ta ut så att också fått sommarlov nu? Hoppas det, för det känns underbart.
Fritte borde ha ett sånt där taggigt punkhalsband, eftersom han blivit biten i strupen båda gångerna.
Kramar från mig o Fritte

Cornelia sa...

Det låter klokt tycker jag. Det är klart du ska vila så du kan gå på fest.

Vi på Kantarellen sa...

Jag vill se Biggis... har hon en piercing i näsan?

The Female Dinousaur sa...

Mamsen har helt rätt - piercing i näsan är ett måste... :-)

Anonym sa...

Du har rätt inställning. Ta vara på sommaren och ta det lugnt. Gör det du känner för och njut.

Mette sa...

Man nu vinner ju Sverige VM - så nu är väl allt OK?

Linda K sa...

här kommer en varm hand att lägga på det onda :)

Bloggblad sa...

Härliga sommarlov som kommer som ett plåster på skolskavet...

Men visst kommer vi igen med lite sommarbloggande - då och då...?

Gagga sa...

Cornelia! Nog var det nyttigt att vila före festen. Behövde inte lägga mig förrän jag kom hem igen :)

Mamsan! Det kommer nya bilder på er alla så småningom. Biggis är inte piercad, inte ens i öronen än. Svårare att komma åt när de föds ute.

Biggis! Vore hon tjur så kanske det skulle ha skett så småningom :)

Gunnel! Oj vad lat jag kan vara i sommar, om jag vill :)

Mette! Tror jag knappast, men jag håller givetvis tummarna för min lille Mellberg o c/o :)

Linda K! Tack det kändes LINDrAnde o läkande :)

Bloggis! Det är helt underbart att vara LEDIG på riktigt. Sjukskrivning tycker jag inte om.
Ska väl blogga ibland när jag känner för det, men det kommer att bli så där lite lagom som det varit här en längre tid.
Nu är väl du också klar för terminen, kan jag tro.Njut!

Malin sa...

Har du läst en bilderbok som heter "Fyra hönor och en tupp"? Den är helt underbar - speciellt när hönorna beslutar sig för att utveckla sig och åker på kursgård!

Roligt att läsa att du är på benen igen!

Gagga sa...

Malin! Nej den har jag inte sett. Låter kul, måste kolla :)
Jo nu gäller det att vara på benen så mycket det går, för att träna upp ryggen igen.