tisdag, januari 01, 2008

Potatisens år


Via Cornelia får jag veta att FN:s jordbruksorganisation FAO utlyst 2008 till det Internationella potatisåret. Bra! Potatis är viktigt tycker även jag, som förresten härstammar från ett rekordeligt fruntimmer som införde just potatisen till de västvärmländska skogarna en gång för längesen. Hon var f.ö. på sin tid den enda i trakten "med rätt att bära siden". Den rätten har vi väl alla i vårt land idag, men det tycker jag är tämligen oväsentligt. Potatisen ligger mig närmre om hjärtat. Rätten till mat är givetvis viktigare än allt annat.
När jag var liten hade jag en låtsasvän som jag kallade Novikan. Det förnämsta med honom var att han hade ett stort "potettland" och honom skulle jag gifta mig med när jag blev stor. Frågan är om det inte var Bosse som jag hade varsel på redan då, även om hans "potettland" varierat i storlek genom åren.
"Pottetter e halve föa", har man hört många gånger i sina dagar o här hos oss lever åtminstone Bosse mer gärna upp till den devisen.







11 kommentarer:

Cornelia sa...

Så både din förmoder och min morfader har gjort insatser för potatisen. Det kan vi känna oss stolta över.!
Hälsa Bosse!

Anonym sa...

Det finns mycket gott vi kan göra med potatisen. Ändå är jag dålig att använda den...det blir mer och mer ris härhemma. Men surströmming och mandelpotatis...där går det inte med ris inte :O)

Anonym sa...

Joläppel va en viktig ingridiens i far mins liv. Vesst ä dä gôtt. Idag ha vi ät älgfile å pressa joläppel, hemodla vaxböner å greddsås. Gôtt.

Potatisens år dä va häftit.

Anonym sa...

Äntligen ett vettigt tema för ett år! Jag gillar också potatis högt och rent. Alla former är ok men vanlig kokt, god potatis är svårslagen.

Tankevågor sa...

Läste för några år sen att det gjorts en
undersökning där man kom fram till att den yngre generationen inte lagade så mycket potatis. (20-35 år)

Lite trist om det bara är ris och pasta jämt. I vår skola får vi mest det till lunch. Inte alls så ofta potatis.
Jag tycker om att det går att variera potatis så mycket. Hemlagat potatismos med egenfångad strömming är en av alla favoriter här. :-)

Anonym sa...

Idag blev det potatisgratäng och gammal julskinka. Detta med potatis ska vi komma ihåg hela året. Makaroner går snabbare men potatis är trots allt bättre. Klyftpotatis får bli morrondagens mål.
På krogen brukar man få välja potatis då gäller det att ta King Edwa....... Jaså va dä stekt eller kokt????

Tina sa...

Potatisen år. Jaha. Har i hela mitt liv fått höra att potatisen är det viktigaste i middagen. Usch! Det är något man utfodrar grisar med. Vanliga kokta potatisar är för mig ingen höjdare, men den går att variera i många olika former och smaker..Men som kock får man inte förakta denna "himmelska knöl".
Ha en bra början på potatisåret

Mette sa...

Japp om jag skulle åka till en öde ö och bara få lov att ta med mig en "mat-grej" så skulle det bli potäter.

God fortsättning!

Gagga sa...

Hej!

Nej jag fastnade inte i potatisbingen även om min bloggtystnad kunde tolkas så..... Årets första vecka har varit intensiv. Återkommer om det.

Cornelia! Det gäller att hedra sina förfäder o förmödrar så att vi länge må leva i våra respektive potatisland ;)

Gunnel! Skärpning ;)

Anonym! Ja tänk vilken tur att vi inte fastnade i rovstadiet ;)

Inga! Instämmer!

Londongirl! Sessan som är duktig matlagare påstår att det är omöjligt att hitta god matpotatis i Sthlm. Stämmer det?

Anonym! Tror säkert du hittar minst 366 goda varianter :)

Tina! Hihi!!! Visste väl att du skulle ge dig tillkänna i ärendet! "En het potatis" ;)

Mette! Bra val o om man är mätt o får en potatis över kan man ju göra ett potatistryck ;)

Anonym sa...

Gagga var är du? Väntar på text å bilder!!!!!

Gagga sa...

Anonym! Jag är allt kvar, men har dåligt med bloggtid just nu. Återkommer!!!! Gott att känna sig efterlängtad ;)