torsdag, mars 23, 2006

Tusen tranor



Karin rapporterar från Västergötland, att de första tranorna har anlänt till Hornborgasjön. När jag under 70-talet, bodde nere i de trakterna, var jag givetvis på plats o tittade på den mäktiga dansen.

Något enstaka tranpar brukar häcka vid tjärnen här i den västvärmländska skogen o besöker oss då o då, under sommaren, för att äta grodor i vår damm. Ståtliga o vackra fåglar.

I väntan på levande tranor, har jag nyligen varit på en häftig utställning, där min kompis från konstskoletiden; Mats Welander, visade sin enorma samling av "TV-tranor". Ni som är tillräckligt gamla, minns säkert dessa träslöjdsalster från er ungdom. Utskurna, putsade o betsade, för att sedan placeras på den då nya statusmöbeln; TV-apparaten. Ni yngre har kanske sett ett o annat exemplar på loppmarknader, om inte annat. Mats har samlat i många år o jag tror inte jag tar i, om jag påstår att det finns fler än tusen i hans flock. En gång tog han med hela samlingen ner till Hornborgasjön o placerade dem så att de skulle få titta på sina förebilder.

Undrar om tranorna får dansa utan publik i år.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det tror inte jag. Inte smittar tranorna oss ifall dom är sjuka. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet. Tranor för mig är glädje på våren, då kommer tårarna, och vemod på hösten, då kommer också tårarna

Monica med yffen sa...

Visst kommer jag ihåg de där TV-tranorna som fanns i många hem.

Bekanta till oss bor alldeles vid Hornborgarsjön och är inte speciellt glada åt all trafik förbi gårdarna om vårarna.:)

Själva behöver vi inte åka så långt för att se tranor. Det brukar komma ett gäng hit också.

Gagga sa...

Gunnel! Nej, jag tror heller inte att de smittar. Jag vill se fram emot o glädjas över vårens budbärare av alla de arter.

Monica m.Y.! Du ska se att Hornborgasjöborna får det lugnare i år. Kanske skönt för både dem o tranorna själva.
Roligt att du kommer ihåg TV-tranorna.
I mitt barndomshem fanns ingen. Där rådde tämligen stränga designlagar. Tranan var alltför kitchig. Kanske därför jag njuter av att se dem idag.Så här i flock är de roliga.

Bloggblad sa...

I mitt barndomshem fanns dom! Brosan gjorde i slöjden. Hans var svart...
Själv hade jag bara syslöjd.

Gagga sa...

Bloggblad! Har han kvar den? Kanske den redan är uppköpt av Mats.
Hade träslöjd i åttan, men gjorde en pigtittare och ett soffbord.Tror mest det var killar som gjorde tranor.

Gagga sa...

Dansa min trana
medan du är frisker
dansa o njut
o skit i alla risker :)