söndag, september 09, 2007

Högtflygande planer


Rakt över min ateljé, på låg höjd, övar, enligt min mening, alltför ofta o alltför närgånget, det svenska flygvapnet . Begriper inte varför de alltid ska göra sina djupdykningar just här, skrämma slag på folk o fä o nära nog nudda mitt tak. Är de månne nyfikna på den italienska fredsflagga som vajar på knuten av altanen, eller är det så att de utsett mig till den lede Fi.
Själv sitter jag härinne och smider, högst fredliga om än högtflygande, planer, medan jag ser stridspiloterna glo in genom mitt takfönster. Nästan lite Gevaliareklamstuk över det hela.
Men oj; ett av planen "råkade" visst komma med på bild när jag skulle fota den vackra sensommarmolnen (hehe). Sånt går väl inte för sig, antar jag. Hamnar jag i finkan nu? Får jag mer personlig militärpåhälsning bjuder jag inte på Gevalia. Här i Värmland bjuder vi på Löfbergs Lila. Så det så!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Häftig bild. Spionerar dom på dig...

Anonym sa...

Vi har en bekant som flyger de här planen. Jag har en känsla av att de patrullerar gränsen mot Norge. Men de måste vända en bit därifrån, får inte flyga för nära. Så här ser vi dem ofta också när de gör sina rundsvängar för att så småningom återvända. Hur gick det med tallrikarna? Har Du fått tag på dem? Vackra är de.

Cornelia sa...

Jag tror att de är nyfikna på din fina atelje. Den kanske inrymmer en spioncentral?

(fint foto btw)

Anonym sa...

Du får fôll låne bössa tå gôbben å hytte litt mä a se di begriper att di itte har nô her å järe ;-)

Anonym sa...

Ja du dä ä kônstigt att de får flyg så. Unnrer ôm dä etanol eller ä dä nâ annet miljöbränsle de har i tankera. Kanske ä dä segelflygplan. Mja miljötänk ä dä nock itte!!
IH Men du dä va sôm vanlit en fin bild.

Anonym sa...

Tänkte som Inga M och undrar vad hade det blivit för konsekvenser om du lyssnade på hagengöben =)

Gagga sa...

Gunnel! Tack! Nåt lurt är det ;)

Inga M! Bra långt till Norge härifrån. Vid vårt sommarställe som ligger mycket närmre gränsen ser man ingen sån trafik.
Nej jag har inte fått napp på en enda poslinsflisa...än :)

Cornelia! Tack! Konstintresserade piloter minsann :)

Neej du Hagengôbben! Då om inte förr skulle jag verkligen ligga risigt till :)Antar att de skrämt skiten ur dig o de dina också. De kommer så snabbt o så äckligt lågt, är så många o låter så förfärligt.

IH! Tack! Säkert inta nyttigheter de spyr ut över våra gärden. När JASplanen kommer gäller det att hålla andan på mer än ett sätt. Man har väl sett hur de betett sig en o annan gång på andra ställen. Jordfräs har vi själva så jag hoppas vi slipper få hjälp med sånt av försvaret.

Anne-Maj! Mig veterligt bor vi ej inom militärt område, men, men det kanske är extra kul att göra djupdykningar just ner mot sjön här o sen åka slalom mellan skorstenarna :)

Gagga sa...

PS: Just på denna bild kan vi se ett militärt persontransportplan, övandes lågflygning. Herkulesplan kan också skådas här. När JAS är i farten hinner man inte fram med kameran. Nej då ramlar man omkull av oljud o chock. DS

stella sweden sa...

När jag solar i bikini så brukar Polishelikoptern snudda vid stranden, (visserligen finns det ju yngre och snyggare bikiniklädda kvinns i närheten så jag tror ju inte det är mig dom kikar på), men, kanske har du råkat visa dig på altanen?
;)

Anonym sa...

Hej, Gagga! kika in hos mej,har en liten överraskning som väntar där./Kram

http://blogg.aftonbladet.se/13271/perma/544221

Anonym sa...

Ja, jisses,nu hamnar Du nog i Säpos brottsregister. Själv bor jagi Landvetter och folk tror att vi hör flygplan hela dagarna. Men det gör vi inte, för flygplatsen ligger i Härryda, så jag hör bara några flygplan om året. Trevlig helg!

Gagga sa...

Neta! Tack underbara du! Hittade detta i morse innan jag åkte till skolan. Fällde en tår av glädje!


Pethra! Finns nog där redan förut ;)
Trevlig helg önskar jag dig också! Pussa vackra Venus från mig!