fredag, april 07, 2006

Tragikomik

Hon var en av dessa vilsna, vinddrivna varelser som bara råkat hamna här, långt ute i skogen. Måhända lockad av myten om det bekymmersfria, enkla livet på landet, om att äta grönt o ha det skönt, långt från stadens stress o jäkt o släkt o Mammons makt o annat elände. Den gröna, soliga, roliga drömmen, som lätt övergår till en mardröm i mörker, fukt, kyla, ensamhet o vanmakt.
Hon hade kommit ner till oss för att fråga om hon möjligtvis kunde få låna en ko över vintern. Stod där o såg ut över sjön, med stora undrande ögon.
På vår sida om sjön går en smal grusväg. På den andra sidan, finns en något mer trafikerad, bredare, asfalterad väg. Hon glömde plötsligt bort sina fantasier om att bo ihop med en ko o frågade; "Men, hur tar man sig till den andra sidan?".
Kunde inte låta bli att svara;" Man åker över när isen ligger tjock. Sen får man stanna där tills nästa vinter."
Undrar om hon förstod sig på värmländsk humor, eller om hon helt enkelt tog mig på orden. Borta är hon i vilket fall som helst. Kanske fann ett bättre liv på andra sidan sjön. Tror väl knappast att hon återvänder.

11 kommentarer:

Bloggblad sa...

Påminner mig om boken av Inger Edelfeldt som jag läste ut förra veckan. Handlade om ett flumkollektiv i Dalarna.

Gagga sa...

Monica! Tack! Kanske lite trevligare om ett kollektiv består av mer än en människa. Åtminstone lite varmare ;)

Bloggblad! Den måste jag läsa. Gillar henne.

Ilva sa...

det kanske vore nagot, kan man fa lana ner Ilva lite? Hur mar de sma liven forresten? Hon haller val Mumsan pa plats?!

Gagga sa...

Ilva! Ja, över nästa vinter kan du få låna henne;) Jo tack det är prima liv därute i ladugården. Bus o spring o skutt o ingen som lyssnar på sina mammor. Fler är ju på väg o jag misstänker starkt att det händer något nu, eftersom Bosse stannat så länge därute. Blir ny blogg isåfall :)

PGW sa...

"Ville låna en ko över vintern" är det riktigt normalt det? ;-)

Monica med yffen sa...

Kan man bara låna kossor så där? :)

Gagga sa...

PGW o MmY ! Fniss...neeej....verkligen inte.

Bloggblad sa...

Boken heter: Den täta elden. Jag köpte den för 30:- på antikvariatet i Alvesta medan jag väntade på tåget. Titeln förstår jag inte, men boken var rätt bra. Jag har inte läst om den någonstans, så den har förmodligen inte fått så bra recensioner.

Jag längtar efter att få se unge herr Bloggblad!

Gagga sa...

Bloggblad! Har inte sett den, men ska leta på bibblan. Har du förresten sett Inger Edelfeldts bilder? Hon är jätteduktig att måla, också.

Blir nog nya bilder från ladugården i morgon. Det har hänt saker där ikväll. Imorgon får ni alla veta o se :)

Gagga sa...

Monica! Mmmmm....så liten var hon inte men....

Mette! Ja henne var det synd om. Tänker ofta på henne, o hoppas verkligen hon fått ett bättre liv nånannanstans. Tror aldrig någonsin du varit så flummig som hon var.
Du....det har fötts en Mette hos mig nu. Sen, men ändå en födelsedagspresent. Men hon stannar här. Trivs nog inte så bra i lägenhet ;)

Gagga sa...

Mette! Ny dag o nya friska tag. Nu blir det först besök hos bävrarna o sen ska jag fotografera lilla Mette.