fredag, oktober 07, 2005

Gagga och Räven

Nu sätter ni väl middagen i vrångstrupen kanhända, men jag kan bara inte låta bli att visa den nytagna bilden av mig och den likstela räven.
Så kan det gå när man inte låter Gaggas tuppar o hönor vara i fred.
I somras rådde här fullt krig, och jag prövade t.o.m. ett råd jag fick, om att klä av mig spritt naken och skrikande skrämma iväg räven. Inte hjälpte det. Mamselamsen väntade förgäves på den bild hon då trodde hon skulle få se på det spektaklet. Hon får se den här nu istället, just på sin namnsdag. GRATTIS Mamselamsen! Vem var det jag lovade en rävboa/rävmössa? Ni får komma hit snabbt isåfall o hämta räven som den är. Mycket kan jag, men garva kan jag inte. Garva skinn alltså. Annars så garvar jag ofta o gärna.
Nu är rävens ungar stora (uppgödda på mina höns) och klarar sig själva, så idag kunde Bosse och Freja ge sig ut med bössan. Gissa om Freja var stolt över sitt livs första byte.
Och nästa år är det väl samma gamla visa igen. Rävungarna är vuxna och knycker mina piluttor. Den dagen, den sorgen.
Just den här räven har gjort sitt.

24 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Det var MIG du lovade det... tror jag. Det var nån tävling, om jag kommer ihåg rätt. Eller var det Ilva som vann?

Tack för uppvaktningen. *pussar och kramar*

Theron o familj sa...

Jaha, så nu är räven ett minne blott.. Ja, så kan det gå..skönt för dina hönor i af. =)

Gagga sa...

Mamsan! Ni får väl dela på räven. Den räcker till både mössa o boa.


Mamma Mu! Ja nu är det fest i hönshuset.Ett kapitel är avslutat.

Lyckliga Grodan sa...

vilken tjusig räv.. medan damerna slåss om den kan jag smyga mig fram och sno åt mig den.. gammalt beprövat knep...

Vi på Kantarellen sa...

Vi vill äta upp den... torkat kött?

Gagga sa...

Jaha, vad har damerna fått i sig nu måntro. Nu tänker de både slåss om räven o äta upp den. Nej, räv äter man inte Mamsan.
Vad tänkte du göra med den Grodan! Stoppa upp den?

Cornelia sa...

Vilken tjusig räv - även i likstelt skick. Det är väl egentligen naturligt att skjuta en räv som tar ens hönor, det är liksom naturens lag. Till skillnad från rävjakterna i England till exempel.

Vi på Kantarellen sa...

Jag behöver inge uppstoppad räv...har en redan.

PGW sa...

Mamsen, finns det nåt djur som du inte har i uppstoppat skick??

Vi på Kantarellen sa...

Jag har ingen dront.

Anonym sa...

Vacker päls på den räven!

Anonym sa...

"Taliho, taliho, jag har skjutit en dront..." eller, med luntlåsgevär, alltid spännande att titta in här och se vad du har för dej. Tack Gagga! U

PGW sa...

Dront-brist är allvarliga saker.

Vi på Kantarellen sa...

Ja!!! Jag VILL ha en dront på golvet bredvid den höna i betong jag köpte till Stephan för ett antal år sen. (Benen består av armeringsjärn!!!)

Vi på Kantarellen sa...

När man tittar noga på räven, skulle den kunna göra reklam inom idrotten simhopp! Den utsträkta rörelsen, måste ju vara varje simhoppares dröm.

Gagga sa...

Cornelia! Du har förstått det här.
Det här är för övrigt den första friska räven som Bosse skjutit. Skabbrävar har han skjutit många, och det är ju ren välgärning.

Gagga sa...

Mamsan! Korp o älg o räv vet jag att du har. Förstår nu att du har fler. Huuu!!! Se till att inte Ebba får i sig arsenik från dessa otäckingar.
Dront! Har en kompis, konstnär, som gör vackra drontar. Du kanske ska beställa en.

Gagga sa...

PWG! Som du kan se här ovan finns det bot för eventuell drontbrist.


Ulrika! Bra att du håller koll på mig.


tant Monica! Jo den är fantastisk fin! Mjuk o go.


Mamsan igen! Jo likstel behöver man nog vara om man skulle våga sig på simhopp.

Bloggblad sa...

Vill bara meddela att på mitt ädla tungomål uttalas "räv" med o början. [oäv]

Gagga sa...

Bloggblad! Det var minsann ingen oäven kommentar.

Lyckliga Grodan sa...

jag gör sonika en skitsnygg krage av den räven.. kanske blir det en rattmuff till fiaten också... så den kommer väl till pass..

Gagga sa...

En groda i rävskinn. Snyggt!

Anonym sa...

Tack för den snälla kommentaren på mina tavlor och tack för en helt underbar rävbild..haha, kunde inte låta bli att skratta även fast det är sorgligt med en död räv..

Gagga sa...

Mia! Oj det är ju du! Kul att ha dig här igen. Ja, den räven raskar inte över isen i vinter. Hönsen jublar.