onsdag, oktober 05, 2005

Tröjan Hedvig

Det här är inget collage. Det här är en bild på ett litet stycke av en av de stickade tröjor jag brukar göra. Kallar mönstret för "Hedvig", eftersom jag en gång för längesen lärde mig den här komplicerade sticktekniken av en i dag 90-årig kvinna vid namn Hedvig. Hon brukade sticka grytlappar på det här viset. Tekniken är gammal o jag tror inte många använder den idag. Långsamt o omständigt, går omöjligt att överföra till stickmaskin. Resultatet av mödan blir täta varma produkter där mönstret framträder negativt på baksidan. Själv har jag på detta sätt genom åren producerat mängder av tröjor och filtar. Förr mest i bomull, nu enbart i ren ull. Mest i svart-naturvitt, men också i andra färgställningar.
Skickade en gång i tiden in en sådan Hedvigtröja till Lands stick-SM o fick pris för den. Gudrun Sjödén satt i juryn den gången.
Det är fortfarande stor efterfrågan på dessa tröjor o jag har i dagarna dragit igång mina stickor igen efter tio månaders stickpaus.
Så härligt att orka sticka igen!

28 kommentarer:

Anonym sa...

Sticka kan jag inte, men virka,, det kan jag. Hade en otroligt tam liten underlat en gång, hon hette Hedvig

Vi på Kantarellen sa...

Jag kan också stick... men som allt annat, går det i vågor... har inte rört en stick på två år. Mitt närmsta handarbetsprojekt är att något år (helst i år) få färdigt julduken till Jessica... kanske. =)

Ilva sa...

O hur gor man det monstret, du maste ju lara ut det i din tur, det far ju inte forsvinna! Underbart! Lar du mig det nar vi traffas???

Lyckliga Grodan sa...

oh så fint.. jag vill ha...

Anonym sa...

Vad vackert.....Lyckliga dig som kan föra vidare en sån sak......
:-))

Önskar jag kunde sticka, kan bara åstadkomma räta maskor.....trots att jag är så avig för det mesta....haha....där fick jag allt till det.....min humor är låg idag :-))

Anonym sa...

Oj vad jag blir nyfiken på hur man gör det där mönstret. Det borde vara lyfta maskor, på nåt vis..

Cornelia sa...

Jag undrar hur du gör, har du någon beskrivning? Ja, inte av hela tröjan men av två rutor.

Gagga sa...

Oj här har man varit ute o promenerat o hittar 7 kommentarer vid hemkomsten. Tack alla!
Nej jag har ingen beskrivning o kan inte med ord förklara hur jag gör i det här fallet. Måste nog handgripligen hjälpa den som är villig att lära sig tekniken.
Tar med en Hedvigtröja upp till Stockholm under allhelgonahelgen ifall någon vill se hur en sådan ser ut. Men just då blir det inga sticklektioner. De får vi ta sommartid i så fall.
Sessan o jag planerar öppen Bloggträff nånstans i Stockholm under just Allhelgona. Eventuellt på Clarion. Mer om det senare.

Ilva sa...

neeeej vad orattvist, ni kan val inte fa traffas o jag sitter har ....

Gagga sa...

Men Ilva, du kan väl komma hit o sticka med mig till sommaren?

Om vi blir några stycken på bloggträffen får vi väl ta ett gruppfoto o skicka till dig.

Humlan sa...

Vad vackert! Den stickningen skulle jag också vilja lära mig! Extra roligt med gammal teknik, att man bevarar kunskapen.
Kan du ha stickkurs i Stockholm i sommar, så anmäler jag mig!

Ilva sa...

jaa, eller gora om det nar jagkommer upp i jan eller feb! Eller ngn anna gang.

Gagga sa...

Humlan!Blir väl lite svårt med lokal i Stockholm.Sessan bor på 26 kvadrat. Men här hos mig skulle vi få plats. Slänger ut korna o öppnar kursgård. ;)

Gagga sa...

Ilva! Åker mer än gärna över till Sthlm igen om jag får träffa dig!

Lyckliga Grodan sa...

när är allhelgonahelgen?

Gagga sa...

Grodan! 4-5-6-november!
Skulle tro vi drar igång på lördag kväll. Mer om det senare.

Anonym sa...

Om du slänger ut kossorna o lär mig hur man stickar så lovar jag att lära er alla hur man dansar Sevillana, en variant av flamenco.......Olé

Gagga sa...

Alex, dig anställer vi som kursledare i dans. En kursgård ska väl ha lite olika kurser. Mamselamsen vill säkert sköta kaffet åt oss. Hon är ju snart utbildad kurskaffefixare.

Anonym sa...

Jättesnyggt mönster!

Gagga sa...

Tant Monica! Jo det är snyggt. Känns lite klassiskt nu när jag jobbat med det så länge. Ett "behöver inte tänka"- mönster.Det där går liksom av sig själv i pauser mellan de egenkomponerade mönstren.

Batbut sa...

Gagga, jag är en jäkel på att sticka men kan absolut inte detta. Lektion tack! När Du lär Ilva kan jag vara med på ett hörn?

Anonym sa...

Grymt snyggt! Ska snacka med tant-kollektivet. Mamma jobbar på dagcentral, n å g o n tant kanske vet hur man gör. Om jag vill ha stickkurs på nära håll är det väl en tant jag måste fråga? Helst en Hedvig?

Bloggblad sa...

Bloggträff mitt i mörkaste vintern? Jag tänker bara lata mig den lediga veckan, känner att jag kommer att behöva det.
Jag vill träffa hela gänget i sommar när det finns tiiiiiid!

Gagga sa...

Batbut! Du får också komma på kurs.

Foxy! Annars har du tant Gagga här som kan lära dig.


Bloggblad! Har du ledigt hela veckan då? Ungarna hos oss har ju det, men vi har studiedagar må-ti-on. Torsdag tänker jag vila o sen på fredag åker jag till Sessan.Hem söndag.
Klart vi ska träffas till sommaren!

Anonym sa...

Jag vill ocksa lara mig det dar monstret! Kan du inte tala med Sticka! och ha en kurs i deras regi? http://www.sticka.org/ Alternativt att vi bestammer en plats pa ett cafe och ockuperar det med stickorna.

/Inger, som ocksa heter Hedvig och som ar utan prickar for tillfallet...

Gagga sa...

Inger! Välkommen hit! Har du verkligen kollat in mitt mönster ända från Taiwan? Oj, nu är världen liten.
Ska kolla upp stickorg. du skrev om. Eftersom jag undervisat sen 1972, så är det ju så att jag är lite trött på just undervisning, o känner mig i ärlighetens namn lite tveksam till att undervisa mer än jag redan gör. Men vi får väl se. Roligt att du skrev. Titta hit igen! Det blir mer stickning.

Anonym sa...

Visst hade jag det. Nu är jag dock hemma i Sverige igen och längtar efter att få lära mig att sticka Hedvig!

Gagga sa...

Inger! Nu långt om länge ser jag din nya kommentar. Läser du mina senaste inlägg vet du att jag har dålig tillgång på dator sen en tid.
Välkommen hem till Sverige!