måndag, oktober 03, 2005

Under korpens vingar


Hoppade av den skenande karusellen en stund, för att ge kropp o själ en chans att stilla sig.
Svart av korpar runt mitt hus. Dessa annars så skygga fåglar har fortsatt askalas i ravinen nedanför huset.
En sagolik soluppgång med stigande dimmor över sjön o dessa stora svarta fåglar som gör det annars så hötorgskonstliknande motivet expressivt och oändligt vackert.
Idag är det inte regnet som hindrar mitt fotograferande, utan det faktum att Bosse lånat med sig min kamera för att dokumentera ett Farmartjänstjobb.
Idag kommer här säkert som amen i kyrkan, att dyka upp både vita älgar o lekande lodjur. Det brukar bli så när inte kameran är på plats.
Jag vilar här hemma hos djuren.
Solen flödar in i min trygga boning.
Det enda jag hör just nu är det metalliska ljudet ur korparnas strupar.

"I urtiden fanns ingenting. Bara vatten, mörker och korpen" ( ur nordam. mytologi)


( I brist på dagsfärska foton visar jag detalj från ett glasfat jag fotograferade på Magnor Glassverk för någon vecka sedan. Kanske inte korpar, men dock stora svarta fåglar.)

21 kommentarer:

Ilva sa...

Ja visst ar det otroligt vad mycket fotograferbart man stoter pa nar kameran for en gangs skull inte ar med!! Tyckte forst att det var ormar...

Gagga sa...

Jo en orm finns med. Det är väl någon norsk designer som lekt Ulrica HV.
Känner mig naken utan kameran.

Vi på Kantarellen sa...

Jag har minsann också en korp. Självklart jättedöd... sitter på en hylla i "tornrummet"

Gagga sa...

Joo du Alfahanna, jag både minns o har sett både ett o annat, både i den nu rivna byggnaden där vi en gång kamperade, o i den gamla huset, som står där i min forna hembygd. Berättar när vi ses.

Gagga sa...

Förstår väl att du Mamselamsen även har en korp i ditt bestånd av uppstoppade kreatur. Vet du att det finns mycket arsenik i dessa dammsamlare?
Kanske därför du är så jäkla pigg förresten. Man gav ju gamla slöa hästar lite arsenik förr i världen för att få fart på dem.

Vi på Kantarellen sa...

Japp... slickar lite på den varje dag!

Gagga sa...

Tror jag har nåt uppstoppat fult gammalt ugglespektakel i nån sidogarderob. Kanske skulle börja umgås med den lite för att komma loss.Vet att jag dammsugade bort stora delar av "hakpartiet" på den en gång i tiden.

Batbut sa...

korpar är lite läskiga tycker jag, fast samtidigt fascinerande. De är lite ödersmättade på ngt sätt

PGW sa...

Om det är en prins på nån av älgarna så är han min, OK?

Bloggblad sa...

Jag har en uppstoppad.. ööööh..
ehh... äsch, en sjöfågel på träbricka, alltså en vette. Inte så märkvärdig att tävla med kanske, och inga vita prinsar på, men fasen så dammig!

Gagga sa...

Batbut!
Det finns så många berättelser om dessa fåglar i både bibeln och i olika kulturers mytologi. La in en länk till en hemsida om korpar. Tyvärr fanns den visst inte kvar. Där fanns annars både fakta o massor av annan spännande läsning.
Bosse berätter att korparna följer jägarna på älgjakten. De är inte ens rädda för skotten, eftersom de vet att det betyder mat, även för dem. När älgarna "tas ur" får korparna kalasa.

Kloka, vackra fåglar, men vi har säkert med oss diverse berättelser i bakhuvudet som gör att de kan kännas något magiska o kusliga.

Gagga sa...

PWG! Du ska veta att jag tänkte på dig idag när jag trodde jag skulle få se en vit älg. Såg varken lodjur, älgar eller prinsar idag, fast jag t.o.m. tog mig en liten tur till Arvika. Där stod det ett gäng karlar o solade sig vid torget.(Arvika hade varmast i landet idag) men de såg alltför begagnade o rödnästa ut för att skickas ut på friarstråt medelst vit älg.
La in en länk till Farmartjänst, men det var lika illa med den som med korplänken. Där finns det hjälpsamma karlar.

Gagga sa...

Bloggblad! En vette, det vette tusan om den räknas... hmm..
Först tänkte jag; har människan en uppstoppad vätte? Det skulle ha varit kusligt värre.
Men är vetten uppstoppad? Då har du både arsenik o damm att tampas med.
Är den av plast kan han ju vara med i badkaret.

Bosse ärvde en hel flock med uppstoppade fåglar efter sin morfar Fritz Resare som var anställd jägare på diverse gods i Östergötland. Så dessa pippisar som nu är nedpackade o undanställda utom synhåll har en gång flugit i dina trakter.

Gagga sa...

OBS; NU FUNGERAR FARMARTJÄNSTLÄNKEN. Hade skrivit prickar över Ä förut, o då blev det stopp.

Nu ska jag krypa in under vingen på min käre Farmareman.
Gonatt mina kära fågelskådare!

The Female Dinousaur sa...

Så skönt att läsa och se här, alltid! :-) Kram på dig!

Anonym sa...

Jag tycker korpar är vackra.

Gagga sa...

Tack Biggis! Du är allt bra skön själv du! Läser allt du skriver även om jag har varit snål på kommentarfronten sista veckorna. Underbar historia den när du hade packat ner din mans väska.
Kram tillbaka!


Tant Monica får stort TACK från korpgänget! Djur tycker också om komplimanger.

Ilva sa...

Gagga, sluta stycka nu o blogga lite. Ett collage av slaktbilder? anta min doda honanbild utmaning, trodde att nagon vegetarian/vegan skulle bli galen men det var bara Alex som tyckte lite synd om den...fa se nu om du lyckas battre an jag!!

Gagga sa...

Ilva! Köttet är redan förpassat till ett flertal frysar.Inga bilder blev tagna. Väntar med slaktbilder tills älgjakten.
Jobbar igen sen igår så det + jobbet med köttet har gjort att jag inte hunnit blogga. Har lite rast just nu.

Bloggblad sa...

Arsenik? Ska nog gå ner och lukta lite på den då - för den är uppstoppad på riktigt ja. Svärfar fick den i present för kanske 20 år sen, nystoppad, då hade de kanske slutat med gift? Om inte - då skulle det förklara varför jag är rätt flummig ibland...

Vad häftigt att dina gamla fåglar flugit här! Min anka eller vad det är, har nog inte varit i Värmland.

Gagga sa...

Bloggblad! Vet inte vilka medel konsevatorerna använder idag, men arsenik ingick tydligen förr. Lite läbbigt!
Vem vet om din anka varit i Värmland o flaxat. Kanske var här på semester i början av 80-talet eller så...