måndag, oktober 17, 2005

Äntligen måndag!

Brukar inte jubla över att det blivit måndag. Helgerna får i vanliga fall vara precis hur långa som helst. Men när man känner; "utan dator försmäktar jag i denna skog", så var det inte helt fel att få susa iväg till civilisationen, denna första svinkalla måndagsmorgon. Och det jag susade fram i var faktiskt min egna bil som återbördats efter en vecka på verkstad.
Nu är det "bara" datorn som återstår, sen är allt "fullkomligt" igen. Den olycksaliga apparaten ligger fortfarande särplockad därhemma. Hårddisken befinner sig i Arvika o den som ska försöka rädda dess innehåll, sitter nånstans i storskogen o spanar efter älg. Där i älgskogen befinner sig även min käre Bosse. Nio älgar fick släppa livet till under lördag- söndag. Tänkte mig dit för att fotografera, men märker att det inte är lika roligt att fota nu när jag inte kan lägga in bilderna direkt. Känns heller inte alls lika roligt att sitta på skolan o blogga på en rast. Nej det här vill jag sköta hemma. Befinna mig där jag trivs allra bäst, där bilderna ger texter o texterna ger bilder.... Det här känns på gränsen till olovligt. Ingen bra känsla.
Vad ägnar jag då mitt datorlösa hemmaliv till i dessa avhållsamhetens dagar; Jo; jag stickar!!!
Stickar o stickar o stickar....till det behövs inga maskiner.... mitt årsgamla handledsbrott värker... men, jag stickar o stickar o stickar.... tar en alvedon mot värken....o stickar o stickar o stickar.......
Nästan så jag längtar hem till skogen, till garnet, till stickorna.....
Men vet att när jag kommer hem o får se det särplockade datorspektaklet, blir jag först o främst så jäkla blogg- o bildsugen. Och frustrerad!
Hoppas jaktlaget skjutit hela sin kvot idag så att A åter kan ta itu med operation; "rädda Gaggas bilder undan förgängelsen".
PING!

29 kommentarer:

Ilva sa...

Du anar inte hur mycket jag SAKNAR dig!! Nar ar den dar algjakten fardig egentligen!? Skont att fa hora att du lever!

Gagga sa...

Ilva! Så glad jag blir nu när jag ser att du är här.
Känner mig aningen handikappad, avstängd o bildlös.
Själva älgjakten just hos oss är bara inne på tredje dagen, så jag får säkerligen vänta ett tag till.
Mår bra men det känns tomt o konstigt. Oj vad jag ska blogga när jag har allt i ordning igen.
Kram!/M

Cornelia sa...

Ja, det är så tomt, när inte dina bilder poppar upp med jämna mellanrum. Så vi hållar tummarna att du snart får ordning på datorn.
De där älgjägarna, de har väl oranga skyddsvästar på sig eller nåt så de inte tar miste på varandra och älgarna?

Gagga sa...

Cornelia! Skönt att höra att det inte bara är jag själv som saknar mina bilder! ;) Kanske iallafall ska ta mig en tur till jägarnas högkvarter o fotografera gubbar i fula jaktmunderingar. Jodå mycket orange, åtminstone på huvudena.
Kram!/M

Batbut sa...

Nice to see you mam! Nu håller vi tummarna för att HD kan uppstå snabbare än kvickt och att Du återigen får vara med oss on line. Vad fan är en älgjakt när man tänker på hur länge vi saknat Dig på bloggen? Kan Du inte få gubbsen att kamma till sig, lägga ned gevären och fixa datorn istället?

Lyckliga Grodan sa...

tackom och lovom.. du är vid liv.. och du finns även här i blogglandet... du är saknad så inibänken.. men den lilla glada grodskiten sitter glatt och väntar med sitt glas vin.. och musik... jag vet att du snart är tillbaka på riktigt.. hårddiskar är utbytbara om de inte håller måttet, har jag hört...

Bloggblad sa...

Sticka? Hmm... hur gör man? Hur många tangenter? Har nästan glömt det efter 80-talets stickboom.

Jag håller med dig om att bloggning är en hemmagrej. Har försökt kolla lite på jobbet ibland men det känns fel. Lika fel som att jobba med skolan hemma...

Anonym sa...

Det där med älgjakt är inte att leka med. Hela Sverige står ju still,, finns ju inte en karl att få tag på,,*skrattar*
Gött se dej här igen,, väntar på vackra bilder!

Anonym sa...

Vad roligt att du börjat sticka!

Gagga sa...

Batbut! Tror bestämt jag ska ta o kapa ett par lämpliga gubbs i afton. Tack för tipset!

Grodan! Jo nog är jag vid liv, men jag lider av bloggbrist.

Bloggblad! Oj, har duinte stickat sen 80-talet! Men å andra sidan har jag nog inte spelat gitarr sen 80-talet.
Så sant det där att bloggen ska skötas hemma o skolan på skolan.

Rita! Min gubbe kom hem från älgjakten igår kväll med utbiten tand. Han påstod att smörgåsarna hade frusit.
Tog bilder av rått rött kött igår. Vill du se?

tant Monica! Ja det är ju det enda positiva med det här. Det är ju inte bloggandet som hindrat mig, utan det dåligt läkta armbrottet, men nu måste jag ju få göra NÅGOT roligt.

Mette! Ja skrivit har jag, men vet att det skulle ha blivit trevligare läsning o mer läsning o framförallt BILDER om inte den jäkla datorn pajat. Men den brann i varje fall inte upp som för dig.


Kra på er allihop!/M

Gagga sa...

Kram skulle det vara förstås!

Anonym sa...

Hej Gagga!
Jag håller kollen som vanligt!
Lycka till med datorn! U

Bloggblad sa...

Det gläder mig att du behärskar sär- och ihopskrivningens konst så att du inte fotar råttkött...

Vet du förresten att för en invandrad person som inte har totalt språkgehör är det omöjligt att höra skillnad på de orden. (Jag brukar använda det som bevis för de ungdomar som trilskas med att de redan kan all svenska som behövs när de klarar sig bland kompisar)

Anonym sa...

Efter ett års läkande är det nog inge fara utan du får mer träningsvärk istället, men var ändå rädd om dig och ta det lugnt. Smörj in underarmar och handleder med liniment eller smärtgel från apoteket, t.ex voltaren, zon eller orudis gel på tub då och då.

Theron o familj sa...

Kikar in för att säga hej! Saknar dina bilder!

Gagga sa...

Ulrika! Känns tryggt att du kollar. Tror att allt löser sig inom kort.

Bloggblad! Skulle nog också kunna fota råttkött. Får små presenter dagligen av mina tre kissar. Fast det blir mest näbbmöss för de två små än så länge.

tant Monica! Tack för din omtanke! Orudis använder jag periodvis, både här o där, men den får man ju inte använda kontinueligt.
Ska prata med min läkare om armen idag.

Mamma Mu! Hej! Oj vad bilder det blir när jag får igång min dator.

Vi på Kantarellen sa...

Jag vet precis hur du känner dig!

Batbut sa...

Ursäkta, men hur jävla många älgar har ni i Värmland egentligen? Skicka dem till Norge så att gubbsen kan återgå till det dom ska. Prio 1: DATOR TILL GAGGA! NU!

Anonym sa...

JAAAA, det vill jag!! Rött som rött,, eller?

PGW sa...

Batbut: Jag har övningskört i Värmland en gång i tiden, jag garanterar att de har en älg bakom vareviga träd, de behöver definitivt skjutas av!

Gagga: Låter underbart med stickningen, ta det försiktigt med handlederna bara.
Jag läste Uuve Snidares senaste bok, Svensk slöjdkonst nu på semestern, jag tänkte på dig! Har du läst hennes böcker?
http://www.bokus.com/b/9137126210.html?pt=search_result

Gagga sa...

Mamsen! Ja jag såg att du också hade trubbel. Mycket frustrerande!

Batbut! Älg finns det gott om. Nu har de skjutit 19 o har lov att skjuta 34 tror jag. Men ikväll så kanske jag får lite hjälp med datorn.

Rita! He he, det blir nog ett härligt collage!

PGW! Har du bott i Värmland? Inbillar mig att du skrev nåt om Svaneholm en gång, eller var det Mette?!
Uuve Snidares böcker tycker jag mycket om . Har flera både i skolan o därhemma. "Leva med färger"bl.a..
Välkommen hem från semestern förresten!

Bloggblad sa...

Hur många tröjor har du fått ihop nu? Vi väntar på dig ute i bloggosfären.

PGW sa...

Tack!

Har aldrig bott i Värmland, men är där på besök ibland.

Älskar också Uuves böcker, har allihopa tror jag och läser om dem titt som tätt.

Cornelia sa...

Gagga, hur går det med datorn - vi saknar dej!

Gagga sa...

Bloggblad! Högarna växer, men inte av tröjor. Jag har stickat massvis av svartvitmönstrade vantar. Selbuvantar. Traditionellt norska vantar.
Lite mysigt att känna sig saknad, trots allt.

PWG! TA en sväng till mig nästa gång!

Cornelia! Hela skiten är hos A för räddningsförsök o återskapande. Hoppas på att allt ska fixa sig under helgen.

A! Visst fixar du det!?


Kram på er allihop o trevlig helg!!! Vi hörs!

Batbut sa...

Trevlig helg Du med, men snart får Du nog övernatta på ett internetcafé så Du kommer ikapp! Vi saknar Dig!

Bloggblad sa...

Jag får såna "jag måste få se"-känslor... Alltså vi måste bara träffas i sommar.

Går och grunnar på om jag ska sticka mig ett pannband... det är den svårighetsnivån jag är nere på nu efter att stickorna legat oanvända i 15 år.

The Female Dinousaur sa...

Hoppas vi snart har dig tillbaka i fin Gaggig form igen! Med bilder och allt!

Gagga sa...

Batbut, Bloggblad, Biggis; NU ÄR JAG TILLBAKA! DATORN ÄR FIXAD!
JIPPI!!!