torsdag, juli 14, 2005

Baktankar på enkel finska



Nej detta är ingen bak- eller matblogg. Detta är en rörig blogg om lite av varje. Kanske en pyttipannablogg? Jag har varit igång hela två veckor nu. Har fortfarande problem med tekniken, men där skyller jag på åldern o att min Sessa inte har varit här på en o en halv vecka. Nu kommer hon inte hit förrän en bit ut i augusti, så ni får ta mig som jag är så länge.
Idag på morgonen har jag bakat. Det kan jag! Det finns en del man måste kunna när man bor långt bort i skogen, miltals från affärer. Nu för tiden kommer inga brödbilar, konsumbussar, drickabilar, honungsgubbar eller äggkäringar förbi, som det gjorde i den skog jag bodde i, när jag var liten. Inte ens glassbilen har hittat hit. Men tavelförsäljare kommer det minsann traskande, ända från Polen. Tavlor kan jag ju göra själv, av alla de slag, så jag köper inga. Men om Peter Dahl kom förbi då skulle det bli affär av. Han skulle t.o.m. få smaka på mitt nybakade bröd!
Ja, bloggat har jag gjort i två veckor nu, som sagt var. Igår kväll när jag blickade tillbaka, kom jag på att jag inte klippt gräset sen premiärdagen. Stängde av datorn o startade åkgräsklipparen. Den här gången körde jag inte som Kenny Bräck, varken inne i garaget, eller utanför. Rattade omkring lite lugnt, med P4 i mina hörselskydd. Det finns en del att gå över. Tomten är på 10 ha!
Först hörde jag ett lagom löjligt barnprogram, men jag lyckades inte byta kanal, så jag fick fortsatte lyssna på Nyheter på enkel svenska. Kanske inte så dumt för oss värmlänningar som ju inte har svenska som hemspråk.
Sen kom själva höjdaren: "Finska magasinet över Värmland, Dalarna o Gävleborg". Då får man verkligen spetsa öronen för att förstå nåt överhuvudtaget. Jo jag har hört det många gånger i bilen på vägen hem från jobbet, för att hålla mig vaken. Tänker som så, att om jag verkligen lyssnar noga, om o om igen, så skall jag kanske till slut förstå detta märkliga språk . Men icke! Hur kan bebisarna i Finland lära sig prata? Ibland hör jag att dom nämner Göran Persson o andra kända svenska politikers namn, o har man då dessförrinnan lyssnat på Nyheter på lätt svenska så kan man ibland gissa vad dom pratar om. Mellan snacket spelas en o annan hurtig låt, som ju inte kan handla om särskilt mycket, eftersom finskan har så långa ord o låtarna ofta är så snabba.
Måste dock medge att jag faktiskt kan några finska ord o uttryck. Hade gott om finska elever på 70-talet, men det dom lyckades lära mig lämpar sig varken att säga i radion, eller att skriva ner här. Varför minns man bäst sånt man har minst nytta av?
Frågan är också vad dessa mina gamla läromästare minns av det jag i min tur försökte lära dom?
Jo, jag var faktiskt klar innan Karlavagnen. Nog för att tomten är stor, men nåt måste jag spara till korna.

28 kommentarer:

Theron o familj sa...

Hyvvä huomenta! (tror, att det betyder god morgon men är inte riktigt säker, inte på stavningen heller). Kan också lite finska, men dom lämpar sig heller inte här. *flinar*

Gagga sa...

Mamma mu! Du är duktig du! Så lärde man sig något nytt i dag också.
"Jag kan inte länka
men jag kan dansa jenka"
o på elementet i gäststugan står det : Ei saa peittä !!!

Ilva sa...

Vilket vackert brod-lagg genast ut receptet! I en kommentar iallafall om du inte vill besudla din blogg med sant! Du skulle ha tagit en svang hitover med grasklipparn for den har veckan ar det min tur att klippa...
Skulle inte du kla dig o aka till Arvika foresten men det blir kanske framat kvallen...

Anonym sa...

Åh vad brödet ser gott ut. Jag blir sugen. Förstoringen ser ut som en bild av min sambos navel. Lite lustigt faktiskt. Ge mig receptet!

Anonym sa...

Helloj!

Hm, länkandet har det gått lite sådär med för dig morsis... du ska inte ta bort http:// för då kommer man någon helt annan stans. Så ska du länka till mig skriver du http://www.sessan.com i den där lilla popup-rutan.
Kram

Ilva sa...

Dilona! Konstigt att du inte fick nagra sadana dar associationer nar du ser det har brodet, nudge, nudge - you know what I mean.. o Gagga vad du ar modig som tors publicera bilder som vissa kan tolka. Tors knappt lagga ut en bild langre....lokpajen har markt mig! Vet inte om du tankt pa det men min bildanalys av dina satellitbilder har fatt mig att notera sma halvoar som skulle kunna fa vissa att tanka pa manliga attribut....

Vi på Kantarellen sa...

ilva! Det var du som skrev det... min "snuskiga" fantasi "triggades" omedelbart igång.

Lite mer finska *går iväg till elementet i badrummet*
Ei saa pittää. Det betyder: Får ej övertäckas.

Gagga sa...

Hej på er allihop! Är hemma en sväng mellan det ena o andra. Bloggar om det när bredbandet hit åter fungerar. Nu går det såååååå tröööööööööööögt!!!
Ni ska få både recept o annat till livs! Och jag visste vad jag satte igång hos vissa med satellitbilden av brödet. Kunde bara inte låta bli. HI, hi!!!Men kartan tänkte jag inte på.... måste kolla. Och nu måste jag ju ta bort skynket från elementet.
Love you all!! Nu måste jag ila vidare! Yxi, kaxi på er alla!!

Bloggblad sa...

Miksi siksi! När jag hade finska grannar som glömde sig och gick igång på finska, kunde de inte förstå att jag nästan alltid visste vad de talade om och kommenterade på svenska. De märkte inte ens att deras språk också influerats av både engelska och svenska... och det räcker för en språk- och musiklärare som snappat upp några finska ord också. Skitkul att kunna impa...

VA? Såg man brödet också på satellitbilden

Ilva sa...

Gagga! KOm tillbaka!! Nu ar det jag som saknar!! Sluta genast att ranna pa popfestivaler (har last Sessans 'recension' o forstatt att det saknas band med tyngd) o satt dig vid datorn igen. Du blir bara solbrand darute...

Gagga sa...

Jessica! Kiitoksia paljon avustanne!
Bloggblad! Haluaisin tulkin!
Ilva! Kiitos! Taapan teidät sunnuntai!
Mamma Mu! Jousi on rasvauksen!
Dilona! Leipä?
Mamselamsen!Kulta?

Vi på Kantarellen sa...

Lapin Kulta vet jag vad det är. Men bara kulta?

Bloggblad sa...

Hörru Ilva - du ser att jag inte är ensam om associationsförmåga...
Men nu får du sluta förfölja mig för lökpajen.... :)

Gagga sa...

Mamselamsen! Kulta betyder GULD. Det vet ju du vad det är.
Jag har plockat fram min gamla Finska på resan, men du läser tydligen nån annan handbok.

Ilva sa...

Bloggblad (forlat Gagga men jag maste besvara detta!) det ar ju DU som forlett mig, kan numera inte titta pa en bild utan att analysera den ur din synvinkel....

Vi på Kantarellen sa...

gagga! Guld.... självklart!!
Så när jag dricker öl, är det egentligen "Lappguld". Jag visste väl att det var nått speciellt med den ölen. =)

Theron o familj sa...

På tal om ännu mer finska: Gå in på svt.se och sedan till väder. Där har dom samlat "roliga" klipp. Finns ett: "Per-Erik (tror jag) talar olika språk." Lyssna och skratta!

Theron o familj sa...

gagga! försökte översätta det där i ett datalexikon men där gick jag på en nit. Vad betyder det?!

Gagga sa...

-Mamselamsen! Klart att du dricker guldöl. Förresten så heter morgonrock: aamutakki.
-Mamma Mu! Det betyder : bröd. Hittade inte ordet för navel.
-Så trevligt att få lite bruk för sin lilla resehandbok. Den har inte varit framme på länge.
Går tyvärr inte att använda när jag hör på Finska magasinet. Hinner inte bläddra.
Måste kolla det finska vädret.
-Ilva o Blogblad!! Det är så roligt att läsa era bildanalyser.
Fortsätt! Ni ska få mer att bita i!
Bildfröken Gagga visar fler kluriga bilder här framöver.

Gagga sa...

P.S. och när jag skulle kolla det roliga busvädret, så försvann min internetuppkoppling. Så då blev det festival igen. Jag återkommer!

Ilva sa...

Gagga, sa har gor man bara inte.....

Gagga sa...

Lugn, bara lugn! Sitter just nu o försöker tänka baklänges, för det ska bli bilder alldeles strax!

Bloggblad sa...

Jag kanske kunde extraknäcka som bildtolk?

Vi på Kantarellen sa...

Jag med.... jag med!

Ilva sa...

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjj.............

Gagga sa...

-Jaså Bloggblad, du har också Finsk resehandbok! Du har alltså tolkat mitt budskap till dig : "Jag behöver en tolk!"
-Bildtolk låter bra! Ett nytt yrke kanske.
-Vi kanske ska starta en friskola!
Bloggblad tar musik o språk. Mamselamsen tar so,no o gympan. Ilva tar givetvis hemkunskapen.
Själv klarar jag bild o slöjd.
Vem fixar tekniken o matten?
Och vem vill bli rektor?
-Ilva! Jooooooo!!! Låt dom gå igång! Bara dom lovar att låta dina lökpajer få vara i fred, får dom se vad dom vill i mina bilder!

Vi på Kantarellen sa...

OK.... var är bilderna? *laddad till tänderna*

Gagga sa...

Du ser dom snart!