söndag, augusti 14, 2005

Avprogrammering?











I 137 mil körde han omkring på mig, i syfte att avprogrammera mig ifrån..., ja, ni vet vad. Avgiftningsresan gick ner till Glasriket och till Öland. Vackra saker o annorlunda natur, vet han att jag älskar att beskåda, o jag fick verkligen mitt lystmäte. Bara det att kolla vad som växer längs dikena neråt landet, är värt en resa i sig. Då kan inte jag köra, för jag måste ju glo på varenda tuva vi passerar. "Stopp, stanna", fick han höra då o då. Ibland var det på grund av kissnödighet, men oftast var orsaken nån mer eller mindre märklig växt, som jag var tvungen att titta närmre på. Regn o blåst gjorde det tyvärr svårt att fotografera.

Inte växer det cikoria, såpnejlikor och fingerborgsblommor i mina diken här hemma.


Smålands plockepinnskogar var ju rent tragiska att beskåda. Oj, så mycket som var förstört. Men ljungen blommade så vackert.

Och ölandstoken som jag tycker är rätt så trist i min trädgård, var ju helt underbar i sin rätta miljö. Synd att blåelden var överblommad. Jag måste tillbaka nästa år o se dess prakt.

Då ska det inte regna o storma. Då ska jag krypa över Alvaret o inte missa minsta lilla knopp.

Och jag ska hoppa jämfota över varje vacker mur........


Så drömde jag mig bort bland blommor, murar o skimrande glas, några dagar i mitten av augusti, tillsammans med Bosse o lilla Freja som också följde med på färden.

17 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Kostaområdet är plockepinn, men när man kommer till Nybro, såg du inga ramlade trän. För här är vi stabila.

Lyckliga Grodan sa...

var går nästa avgiftningsresa månntro, 137 mil hjälpte ju helt klart inte.. det finns ju massor av platser att åka till ju..

Bloggblad sa...

Gagga, du har vissa likheter med Linné himself. När han reste i länder där de inte ville att han skulle springa runt och plocka blommor, skyllde han på rännskita så de var tvungna att släppa ner honom i buskar i ett kör...

Ser till min glädje att mamsen du och jag har hamnat efter varandra på nyligen...

Gagga sa...

Mamsan! Nej i Nybro där stod allting rakt upp!


Grodan! Det lär bli fler färder...
Vad växer i dina diken?


Bloggblad! Ja gödslar man bara lite längs vägarna, så kan man plocka med sig ett o annat med gott samvete.
Måste kolla på nyligen! Vi kanske börjar bli som käringar under samma tak; får mens samtidigt o så där....

Lyckliga Grodan sa...

här växer guckosko i det vilda bland annat... fina skogsblommor som linnea, skogsstjärna,violer, förgätmigej, liljekonvaljer och i vårt alldeles egna dike massor med kirskål och underbart vackra tistlar.. inte fy skam det heller

PGW sa...

Helt underbara bilder, jag mår bra i magen av dem.

Theron o familj sa...

Mmm, fina bilder. Dessutom gjorde du det jag bara drömde om, nämligen att be maken stanna bilen så jag fick titta närmare på blomstren i dikena. Det var inte riktigt han och ungarnas uppfattning om "nöjen" när vi var på Öland i somras..

Gagga sa...

Grodan! Nu gäller det för mig att med hjälp av din fauna räkna ut var du bor....hum...hum...?...!!AHA!!!



Pale Green! Tack! Jag månar om din mage. Du ska ju bli ko här!

Gagga sa...

Mamma Mu! Ska du följa med mig nästa sommar o krypa omkring på alla fyra på Öland?

Theron o familj sa...

gagga! Vi ska dit i juli. Och ni?

Gagga sa...

Mamma Mu! Bara vi fått in vårt hö o fixat djurvakter härhemma så kommer vi. Juli blir bra! Blommar blåelden då?

Lyckliga Grodan sa...

jag ska låna en kamera och ta lite bilder så blir det lättare (ha ha) för dig att gissa... och jag hänger gärna med på blomstersafari ..

Gagga sa...

Grodan! Bra! Fram med bildledtrådar! Men jag anar redan....
Klart du ska med o krypa/hoppa !
Ska vi ta det före eller efter den stora bloggfesten i Nybro?

Vi på Kantarellen sa...

Ta det före bloggfesten... för jag tror att Ni kommer att ha jätteskitiga och skrapade knän efter Ert kravlande på Öland.. I Nybban har vi bara det vackra folket och här duger bara silkesmjuka knän.

Gagga sa...

Är det inte bättre att vi EFTER festen kravlar iväg över Ölandsbron, mot Alvaret, än att vi TILL festen kommer kravlande o skitiga o luktar gammal fårskit o skämmer ut oss o därigenom dig där i Nybro???

maruschka sa...

Vilka underbara bilder att ackompanjera dina dito ord med...*ler*

Gagga sa...

Hej Maruschka! Så trevligt att se dig igen! Och så roligt att du gillade vad du såg! Tack!