tisdag, augusti 16, 2005

Gaggas tuttkuvös

Nu är det inte så att jag har så ynkligt små tuttar, så att jag måste ha dessa i kuvös, för att hålla dem vid liv. Nej det är mina tuttar, eller snarare mellanrummet där, mellan tuttarna, som är själva kuvösen. Där har jag under årens lopp, då o då, när nöden så krävt, placerat små halvdöda varelser, som vips har kvicknat till o fått en ny chans.
Den senaste fick jag igång i fredags. Han var pytteliten , svart, dunig o nästan helt kall. Snabbt in mellan mina tuttar, in i den goa värmen och ser man på ; efter ett tag börjar det pirra till o det lilla gapet öppnar sig o vill ha nåt gott. Handen runt den lilla kroppen o ner med näbben i ljummet vatten... o minislurp... o näbben upp i vädret... o minisvälj... om o om igen... o tillbaka in mellan tuttarna, tills de små vingarna signalerar att räddningsaktionen är avklarad, med lyckligt slut.
Nu är lille Tutteputte återbördad till sin hönsmamma o sina tre syskon, vilka fick en mindre dramatisk start i livet.

















32 kommentarer:

Theron o familj sa...

"Tutt-kuvös"! Strålande idé Gagga!

Gagga sa...

Ja nåt ska man väl ha dom till på gamla dar!

Vi på Kantarellen sa...

Du kanske till och med kan börja ruva om hönsen går i strejk. :D

Gagga sa...

Så länge tuppen sköter sitt så skulle det vara praktiskt genomförbart. Ett ägg i vardera BH-kupan i 21 dagar!

Mikusagi sa...

Ååh, jag vill också ha en kyckling! Går de bra ihop med marsvin? Jag har lite plats i buren...

Gagga sa...

Mikusagi! Jag tror nog att marsvinet skulle göra precis som räven, tyvärr!

Gagga sa...

Jäklar! Nu är jag också attackerad av en massa spam. Varför?

The Female Dinousaur sa...

Tuttkuvös, låter som en bra företagsidé, nästan... Själv kan jag inte nära den minsta lilla snigel vid min (nästan icke existerande) barm, tyvärr. :-)

Bloggblad sa...

Och jag säger också 'tyvärr'
biggis, för jag skulle få ner både tuppen och hönan i min kuvös...

Batbut sa...

olika falla ödets lotter, säger som Biggis - möjligen skulle de fungera som kuvös för en liten myra, men vem vill ha sådana i behån? Bra jobbat damen! Du kanske ska höra av Dig till Jonas Wahlström, så kan ni lansera en ny affärsidé - Du står för kuvösen och han fixar kunderna! Har Du något emot kräldjur?

PGW sa...

Hmm en liten ödla skulle ju kunna rymmas i min bh och det skulle ju onekligen kunna bli ett samtalsämne om den tittar upp när jag är på dejt! :-)

Gagga sa...

Biggis! Du har säkert ett stort o varmt hjärta. Det räcker!

Bloggblad! Där du blir det hålligång!

Batbut! Nej myror o kräldjur vill jag inte ha just där, men nån liten apa skulle nog sitta fint!

Pale Green Woman! Vilken succé du skulle göra! Vad sägs om en BH med jättekupor med en sköldpadda i varje. He, he!!!

Anonym sa...

Nu vet jag vad Gagga har i sitt skåp - ÄGG:)

PGW sa...

Hehe är det nån som har ett par sköldpaddor i lagom storlek till övers? Undrar om de killas i armhålorna med fötterna eller om de blir så förskräckta att de kryper ihop i skalet?

Gagga sa...

Mette! Usch vad jobbigt! Skulle tro att din syster knappast äter kyckling idag.
Men det där med kattungarna lät gott!
Kalvar har jag också kämpat med, fast med olika resultat. Har då givetvis inte haft dom i min "kuvös"

Gagga sa...

Monica! Just nu är det dåligt med ägg i mitt kylskåp, eftersom tre hönor legat på ägg o ett flertal ruggat. Fick t.o.m. köpa ett pkt häromveckan! Vanligtvis har jag världens goaste ägg så det räcker o blir över till oss o andra.

Gagga sa...

PGW! Dom drar säkert in både benen o huvudena o myser gott i sina skal o kollar lite ibland över kanten om den kommer nån o knackar på.

Ilva sa...

Du kanske skulle introducera detta internationellt! jag har förresten aldrig fått höra hur det gick med dina svampaffärer?? O nu som det är rekord år här i Sverige-du kanske skulle prova på nytt???

Gagga sa...

Ilva! Bra att du påminde mig! Det får bli en svampprojektblogg tämligen snart!

Ilva sa...

ok, jag väntar ivrigt!! Men nu är min tid vid datorn slut...såååå tråååkigt!

maruschka sa...

Nu blev jag gråtfärdig och mamma-hormonerna studsade fram i kroppen igen...*ler*

maruschka sa...

Åh, läste lite längre ner och garvade högt vid tanken på kalvar i bh:n...*fniss*

Gagga sa...

Ilva! Den kommer inte idag o inte i morgon, men sen....

Gagga sa...

Maruschka! Tur att kycklingmamman accepterade sin lille svarte efter min insats. De andra tre var ju svartvita.

Jag är så arg på mig själv som inte fick med dig på min länklista när Jessica hjälpte mig. Törs inte gå in där o peta själv, men du ska veta att du hör hemma där, o fler med dig ska dit när tillfälle ges!

Vi på Kantarellen sa...

Är det bara jag som vill se själva kuvösen?

Gagga sa...

Mam! Det blir ingen bild på själva kuvösen. Om inte Sessan hann o ta nån då när Tutteputte låg där.

Mikusagi sa...

Jag tror faktiskt inte att marsvin attackerar kycklingar ._.

Gagga sa...

Mikusagi! Är marsvin vegetarianer?
Har faktiskt aldrig haft nåt.

PGW sa...

Får vi nån dagsrapport på the little cleavage chicken? Pigg och nöjd?

Gagga sa...

Såå pigg o snabb i benen. Frågan är om det är en Tuttan. Vi får se.

Karolina sa...

åh så fantastiskt fint av dig! vilken god gärning liksom.. tuttkuvös <3!!

Gagga sa...

Kan hälsa från Tutteputte att han lever o frodas! Kul att se dig här Karolina! Nu ska jag kolla din blogg.