fredag, augusti 05, 2005

Jag väntar smått o ska resa på semester.


I natt har jag sovit gott o länge, på ny, dyr o skön dunkudde. När jag vaknade hade Bosse redan gett sig ut på äventyr, med sitt Farmartjänst.Nu lever de farligt på nåt tak nånstans. Lugnare när dom håller sig på backen.
Blev dock livligt uppvaktad av de tre fyrbenta kavaljerer, som jag ju också delar min bädd med. Gamle Pettson har blivit världens bästa adoptivpappa till de små kattpojkarna. Sover med dom , äter med dom, vakar över dom, lär dom jaga möss..........
Därnere väntar Freja, morgontrött hon med, kelig o go, har just tappat sin sista mjölktand o behöver inte gnaga på allt o alla längre. Mat till alla de små, o sen på med en rejäl kanna kaffe.
Ut till hönsen. Det finns några få fjäderfän kvar som ska ha lite foder o släppas ut på grönbete. Men tre stycken ligger totalt stilla o platta, o ruvar på ägg. Bara blinkar lite, så man ser att de lever. Blir inga ägg att plocka in. Fick köpa ägg igår, för första gången på hur länge som helst. Men det ska bli så roligt att få kycklingar igen. Av de som kläcktes tidigare i somras, överlevde endast en. Resten blev troligen snokmat. Den osannolikt store Snoken Sören bor i gödselstacken, o är så bra att ta råttor, påstår Bosse. Men jag tror nog att den där Sören, även äter gulligare djur än råttor. Räven vill ha större stekar han...hum...! Det står att jag har 12 hönor uppe i högre hörnet, men det var då det! Hade 20 i maj! Och 4 tuppar!Den överlevande tuppen har fortfarande inga stjärtfjädrar o vågar knappt gala. Men nu ska han iallafall bli pappa!
Pappa Di o c/o fixar själva sin frukost o övriga mål under dagen. De betar i godan ro nere vid sjön.
Och jag sitter här med en balja kaffe o funderar lite över helgen som stundar, o veckan som kommer. I morgon ska vi ha Abborrekalas! På söndag fyller min lillasyster 50. Sen är det en vecka kvar tills jag börjar jobba.
Alltså; dags att åka på semester! Sessan o D. har lovat komma hit på måndag o agera djurvakter. Så nu tänker Bosse o jag ta oss en tur till en del av Sverige vi aldrig besökt. Sällan vi åker iväg båda två, tillsammans! Känns lyxigt!
Undrar om jag ska låta Sessan vara gästbloggare åt mig, under de dagar jag inte kommer åt nån dator själv? Vi får väl se! Huvudsaken är att hon o D. tar hand om djuren.

8 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Vad är det för ett djur? Mutation? En näbb i ena änden och stora rådjurögon i den andra. Lustiga djur Ni har i Värmland. Här i Småland har vi bara uttrar.

Gagga sa...

Kära M! Var i all sina dagar ser du ett rådjursöga?

Theron o familj sa...

Nä, nä det är inget rådjursöga. Det är ett rött ilsket öga som sitter fast i kammen eller vad det nu heter. Jag undrar också: Vad är det för något?

Theron o familj sa...

Jag var tvungen att titta igen! Men nä, jag ser faktist inte vad det är, sorry gagga. Måste blivit någe fel med fotot..

Gagga sa...

Mamma Mu! Det stora bruna är hennes riktiga öga, jag lovar. Men, nu har jag tittat noga o ser nåt konstigt ögonliknande under den vissna kammen. Måste gå ut o kolla!
Återkommer!

PGW sa...

Charmig höna. Lova att du inte tvättar henne i maskin, du vet hur det går! ;-)

Gagga sa...

Lovar!

Har just varit ute i hönshuset igen, o nu var hon ganska ilsken, o ville vara ifred. Fotograferade därför hönan bredvid, som låg lugnt på sina ägg, o där ser man märket i näbbens övre del. Liknar kanske ett litet extraöga.

Gagga sa...

Varför ska jag skriva nåt överhuvudtaget, när folk bara kollar in bilderna?