söndag, september 11, 2005

Elfte september





Efter en natt med lätt frost, intensivt norrsken och de gamla återkommande otillräcklighetsdrömmarna, vaknar man i bländande sol till ett nytt ännu oskrivet elfte september........


......tankarna går till alla de ohyggligheter som inträffat just på detta datum, långt borta o nära. Händelser som ligger nära i både tid o rum känns givetvis starkare, och mina tankar går idag mest till den lilla femåriga Sabina som mördades i Arvika för två år sedan. Sabina, vars föräldrars för evigt sorgsna ögon jag möter då och då. Den smärta man läser i dessa ögon kan bara de förstå som upplevt något liknande........

...tunga tankar som för evigt lever kvar bland alla förfärligheter i den minnenas spökskog man då o då besöker......

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Mycket fint skrivet! Det är svårt att få rätt ord till starka känslor.
Jag ska testa att maila över en låt som jag skrev apropå 11 september... stor mp3-fil. Klarar din dator det?

Bloggblad sa...

Nej, det verkar inte funka. Har du fullt i din lådda?

Cornelia sa...

Ja det är ett hemskt datum, många mörka pärlor på detta band med datum den 11/9

Gagga sa...

Svårt det här. Svårt att hitta balans i orden o mellan ord o bilder i detta tunga ämne. Men viktigt.

Antar att jag har väl mycket bilder i min burk vid det här laget för att kunna ta emot stora filer. Måste nog rensa lite.

Kramar till er alla!

Anonym sa...

Så vackra bilder!

Anonym sa...

Vad glad jag blir Gagga!
Blir inspirerad av era fina sidor, kommer snart att börja uppdatera min hemsida som sett likadan ut alldeles för länge.
Tänker en tanke när jag ser och läser dina ord från idag; att i det vackra finns alltid smärtan som lyser igenom och i det "fula" ser jag skönheten. Det som är på riktigt. På nåt underligt vis ger det tröst i den här grymma och underbara världen.
U

Gagga sa...

tant Monica! Tack snälla goa fina Monica!

Gagga sa...

Ulrica! Ska bli roligt att se vad du nu hittar på o spännande om du visar fler av dina alster.

Ilva sa...

Ja men nu kan jag ju inte lata bli att tanka som jag alltid gor nar den 11/9 kommer upp: OCH ALLA ANDRA FRUKTANSVARDA TERRORSITATTENTAT SOM SKETT I FATTIGA LANDER???!!! De raknas ALDRIG med....o det har dott massor med manniskor i dessa, Afrika, Indien, Asien...

Anonym sa...

Jag ser något vackert i det du skriver, samtidigt märkligt att så mycket händelser inträffat på en och samma dag bara på de fem senaste åren, sånt som sitter djupt även i mitt minne. Du skriver om Sabina, denna lilla tös som på ett så meningslöst sätt släcks på liv. I vår stad hände ytterligare en hemsk tragedi inatt, en 15 åring sticker ned en man med kniv...!! Många tankar om så mycket , just denna dag.

Gagga sa...

Det ruskigaste med denna datum är att det kan locka fler irrhjärnor att utföra idiotier just på denna dag, för att få mer uppmärksamhet.
Naturligtvis har det hänt o händer hur mycket elände som helst, överallt o var stund på jorden.

Mina tankar på det som hände Sabina skulle naturligtvis vara precis lika starka oberoende av datum.

Anonym sa...

Du förmedlar en stämning i dina bilder och din text som berör. Tack!

Gagga sa...

Lena! Varmt tack för dina ord!