torsdag, september 22, 2005

Utan batterier i Morokulien




Igår efter skolan fortsatte jag direkt till det lilla riket Morokulien o jobbade vidare för den kommun jag tjänar, men inte bor i.
Svenskarna markerade 100-årsminnet av unionsupplösningen, och norrmännen firade detsamma. Vad passade då bättre än att göra detta gemensamt i det lilla riket Morokulien, som ligger precis mitt emellan Sverige och Norge.
Gissa vem som hade glömt batterierna till kameran, kvar därhemma i batteriladdaren! Egentligen inser jag nu att det kvittade. Det ni slapp se här idag, var bilder på; norskt dansband, svensk poet, svensknorskt jazzband, svenskt folkdanslag, svensknorsk buffé, svenska o norska barn som fick pris i gränsöverskridande teckningstävling och en ganska tunnsådd knottbiten publik.
Och Gagga hon var med lite varstans o gnodde. Jag är väl ungefär som en "potät"; användbar till mycket.
Nu plockar den pressade potatisen istället in några bilder hon tog på Morokulien i lördags, då där var dagsljus o folktomt.


Fredsmonumentet Morokuliens Infocenter, där gränsgatan går rakt genom byggnaden.



Efter ytterligare en i raden av mastodontarbetsdagar, så blev det som man väl kunde ana; slut på orken. Jag har nyss hasat mig upp ur sängen efter att ha sovit i tretton(!) timmar, nära nog i ett sträck. Var bara uppe tidigt i morse en sväng, för att ringa till skolan o sjukanmäla mig. Det var meningen att jag skulle jobba tolv timmar även idag. Men, nu gick det inte längre.

När jag kom hem sent igår kväll, med en ros som tack för allt gratis extraarbete, och kanske en liten stjärna i kanten, frös jag så jag skakade o orkade inte ens sätta på datorn. Somnade i Bosses knä vid TV:n. Sen blev det en natt under två tjocka täcken, där den annars så heta Gaggan låg o huttrade . Vaknade av väckarklockan o en huvudvärk jag inte minns mig ha upplevt på evigheter. Kroppen talar klarspråk. Så skönt att krypa ner i sängen igen, i sällskap av tre varma katter o fortsätta sova, sova, sova....Nu har halva dagen gått och jag har klivit upp. Solen tittar in till mig genom skitiga rutor o värmen återvänder sakteligen till min slitna kropp. Tänker inte bry mig så mycket idag, om varken det ena eller andra.
Tänker inte ens klä på mig. Ska hasa omkring i min leopardtigermorgonrock resten av dagen o ta det som det kommer.

Jäklar, att jag inte hann in till Magnor för att köpa den där flaskan med Tran igår, så som jag hade tänkt. Skulle ha behövt en riktigt stor klunk idag. Och ett o annat batteri kan behöva laddas ytterligare någon dag.

20 kommentarer:

Bloggblad sa...

Ta't lugnt för fasen! Det räcker inte med en ros för att ladda tömda batterier.
Jag var ledig igår och var totalt däckad av all uppdämd energi som jag använde till Britta-Cajsa-kvällen. Hade jag inte varit ledig... då vet jag inte hur jag tagit mig igenom gårdagen.
Numera, efter en rejäl tapetrivare för några år sen, har jag lärt mig att sovra och planera.

Jessica sa...

Krya på sig morsis!

Inte bra att jobba så mycket...

Gagga sa...

Bloggblad! Jag vet när det är dags att stänga butiken. Har varit i både närkontakt o ETT med den berömda väggen, ett antal gånger. Men jobba halvtid i bilden går inte för min del. Det betyder bara halv lön o heltidsjobb.Nu jobbar jag full tid igen sen förra hösten. Allt eller inget. Vi får väl se vad som sker här framöver.
Idag tar jag det bar lugnt.

Ilva sa...

ja Gagga, nu far du ta det lugnt! Coola ner dig o bli lite tuffare pa att saga NEJ! du skall ju leva ocksa! O gar det sa langt att du inte ens orkar SLA PA DATORN ja da ar det dags att bromsa!!!

Gagga sa...

Jessica, älskade Sessongen min! Det är inte så farligt, jag är bara så trött.
Det värsta är att du är likadan som jag, beträffande det där med att jobba för mycket.
Snälla Sessan, lär dig av mina misstag, så har jag inte gjort dem förgäves!
1000 kramar!

Gagga sa...

Ilva! Ja det där med datorn var ju det störta tecknet på att jag behövde varva ner. För det här mår jag ju BRA av.
Känner mig nästan som om jag skolkar idag, men kan ju inte åka till skolan i morgonrock...
Skönt att få vara lite "associal".
Ska öva mig på att säga NEJ idag . Började med att inte öppna dörren när det knackade förut.
Nu ska jag säga NEJ till en katt som bad mig om nåt...

Anonym sa...

Vilket gräsligt fredsmonument! Får mej att tänka: "Är det verkligen fred vi vill ha?". Fast det vill vi ju, frågan är - vem ska ha makt?...
Du fick väl inte bara betalt med rosor?!
Krya på dej! U

Anonym sa...

Vid noggrannare läsning förstår jag att det var så...

PGW sa...

Instämmer med alla andra, och Gagga, ALDRIG ALDRIG jobba gratis!! OK??

Batbut sa...

Gagga, du som verkar vara så klok - varför inte ödsla lite av den klokheten på Dig själv? Och lyssna på alla (och framförallt Dig själv) som säger åt Dig att ta det lugnt. Du vet att kroppen kan man aldrig lura! Krya på Dig vännen

Gagga sa...

Ulrica! Ja monumentet är förfärligt fult. Vid dess fot finns inhugget följande texter:
"Norske og svenske fredsvenner reiste dette monument 1914 med tak for hundreårigfred"
Och på motsatt sida: "Hädanefter är krig mellan skandinaviska bröder omöjligt - Oscar I "

Jo, som du förstod var rosen min belöning.
I kulturens namn räknas det med att vissa ska utföra en hel del jobb gratis p.g.a. sitt brinnande intresse för kulturella frågor.
Och i en liten kommun så sliter men hårt på de få man har att ta till.


PWG! Tror att jag ska sätta en stor prislista på min rygg. Funderar just på vad jag ska sätta för summor...


Kram på er alla från en nybadad o varm Gagga!

Gagga sa...

Batbut! Fick se att du varit inne o skrivit under tiden jag skrev det som står här ovan. Tack för din omtanke! Klok o klok...Jag sa iallafall NEJ till att hux flux bli studieledare i mitt arbetslag häromdagen, och hade vett på att inte gå iväg idag. Stannar hemma i morgon också. Sen är det helg och sen får vi se....
Kram på dig!

Humlan sa...

Klokt att lyssna på kroppen idag och stanna hemma!
Det tar så lång tid att ladda om, ifall man försöker köra på urladdat batteri. Men det låter som om du redan vet det.
Fyll nu på med massor av bra höst-energi och var rädd om dig!

Anonym sa...

För fasiken, lugna ner dej!!
Den röda var ju bara såååå vacker!
Lyd ett gott råd,, köp ingen tran, det är vidrigt! Som barn tvingades jag dricka val-lever-tran, och än idag kan jag inte äta nått som kommer från sjön!

Gagga sa...

Humlan! Har haft en go´dag. Sov´till tolv. Sen hasade jag bara omkring o bekymrade mig inte om nåt överhuvudtaget. Uppvärmd mat från igår, ett långt o gott bad i hett vatten med havssalt och en stor cognac till "kvällsmat".
Hemma i morgon också.
Kram på dig vänliga lilla humla!

Gagga sa...

Rita! Nu är här lugnare än lugnt.
Förstår att du gillade rosen, men jag måste erkänna att jag INTE tycker om stora, stela, doftlösa rosor. Nej vilda, oansenliga men ljuvligt doftande är de rosor jag planterat i min trädgård.
Och tanken på fiskleveroljan från min barndom kan än i dag väcka begär hos mig. Jag var väl en av de få som älskade den.
Ja så har du då stött på käringen mot strömmen!
Men i brist på tran tog jag en cognac. Det tror jag att vi har samma smak.
Kram till den Röda från den Gröna!

Lyckliga Grodan sa...

ta det lugnt gagga.. ingen tackar dig (från kommunen) för att du blir helt utsliten..
att tänka på sig själv är att visa omtanke om andra...
så lyder ett alldeles färskt djungelträskordspråk.. myntat till din ära..
tänk om vi blev utan dig.. det vore inte snällt..

Gagga sa...

Goa, goa Groda! Nu blev jag lite rörd minsann!
Vet du att jag har en stor groddamm i min trädgård. Det skulle egentligen bli en kräftdamm. men grodor i mängder flyttade dit o de konserter de bjuder oss på om vårarna är belöning och livskvalitét.

Lyckliga Grodan sa...

vi sjunger väldigt bra vi grodor.. åtminstone vissa av de andra grodorna.. :-D

Gagga sa...

Kväck, kväck...