tisdag, september 27, 2005

Älskade, älskade ko


Det här är min äldsta ko. Hon heter Blenda 3003 och fyller 16 år i december. Det är många år för en ko. Blenda föddes i Säffle och blev köpt av Bosse på djurauktion i Kil 1992, för 7.300 kronor. Hon är en blandning av Blonde och SLB. Hos oss har hon fött 13 kalvar ( 9 tjurkalvar och fyra kvigkalvar). Nu i år har hon en tjurkalv. En av de sju kalvar som njutit av sommaren i våra gröna hagar. En av de lyckliga kalvar, som fått dia sina o varandras mammor, o lekt med varandra i frihet o sorglöshet.
På en bondgård blir liv och död väldigt påtagligt, och i morgon är det dags för slakt. 4 av våra kalvar ska slaktas. Vi gör det här hemma, så skonsamt som möjligt. Inga långa transporter till slakterier.
Bosse hade bestämt sig för att även Blenda skulle slaktas. För gammal, sa han. Men det blir inget med det! Jag har övertalat honom om att Blenda ska få leva vidare. Visserligen är hon gammal, vem är inte det, men hon är frisk o fin o en väldigt trevlig ko.
Så i morgon flyttar Blenda o hennes kokompisar in i ladugården, där de ska tillbringa vintern tillsammans med tre kalvar som får växa upp o bli till nya komammor här hos oss. Lånetjuren, Pappa Di, har gjort sitt hos sitt sommarharem, o flyttar nu åter till sin gård.
Glad att veta att Blenda finns kvar när jag kommer hem från skolan i morgon. Ska gå in till henne och smeka hennes varma kind, sätta mig en stund på foderbordet och lyssna till hennes fridfulla tuggande.
I maj nästa år, när gräset åter är grönt, ska hon än en gång skutta ut, bländad av det starka solljuset, och föda ännu en kalv i skuggan under ett träd.

20 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har alltid hoppats att få bli en idisslande ko i nästa liv (tror inte på sånt, men för säkerhets skull kan jag ju önska)
Och då hoppas jag att hamnar på en sån gård som er. Då ska jag ligga där i morgonsolen bland daggdroppiga spindelvävar och idissla i lugn och ro... råma lite lätt ibland...

The Female Dinousaur sa...

Jag gillar kor och Blenda var väldigt vacker. Skönt att hon får vara med i matchen ett tag till...

Anonym sa...

Det riktigt syns att hon är en härlig ko. Ditt liv är just ett sådant som jag har bestämt mig för att leva en dag. Du verkar ha en drömtillvaro.

Anonym sa...

En så härlig läsning detta var! Tack för den!

PGW sa...

Blenda var en ovanligt snygg ko. Jag har ju redan bestämt mig för att bli ko hos Gagga i nästa liv, du kan väl göra mig sällskap, Bloggblad, så kan vi stå där och idissla och titta ut över landskapet.

Gagga sa...

Ja ni får så gärna bli kor här i era nästkommande liv, allihopa. Men det lär väl dröja. Eftersom jag nog är äldst av er alla blir det troligen lite svårt för mig att överleva er alla o ta hand om er som kossor. Jag får väl bli ko jag med (hade egentligen tänkt bli katt) och så får vi hoppas på att när den dagen kommer, o vi bildar flock här på gården Lyckorna, att här då bor några trevliga människor som då låter oss leva lyckligt o länge.

Ilva sa...

Klappa Blenda fran mig!

Lyckliga Grodan sa...

kor är ett av mina favoritdjur.. fast jag gillar inte när de 'bara' är köttdjur, och inte blir vana människor.. Kor ska man umgås med.. gå i lagårn hos.. höra hur de mumsar.. känna värmen från den stora stora magen.. och den lite fuktiga mulen när de ätit och druckit.. och när de snusar på en.. mmm...
jag älskar kor helt enkelt..
Klappa Blenda från mig med.. och Bosse som är en barmhärtig man.. (och då tänker jag på att han är barmhärtig med dig Gagga.. så att du får ha kvar Blenda)

Anonym sa...

Hon är jättefin.....ge henne en kram ifrån mig...... Skulle nog aldrig klara av att ha djur på en gård så som ni har, skulle få spatt varje gång ett av dem skulle slaktas....är superblödig....räddar små myror från att trampas ihjä....så jag skulle nog ta de stackars (enligt mig) djuren i en väska och rymma tills kusten var klar.....

Gagga sa...

Här mår "köttdjuren" bra. Vi hade mjölkkor tidigare. De var av naturliga själ mer handtama, men vi gosar o umgås mycket även med de här. Tror att det är bra att vara lite känslig, ja rent ut sagt blödig när man har med både djur och människor att göra. Känner av behov o ger mer värme o omvårdnad då. Sen det där med slakt... Ja, jag hade svårt dessa dagar till en början, men blev efterhand mer realist. Det betyder inte att jag blivit avtrubbad o kall.
Ska jag äta kött vill jag äta kött från ett djur som jag vet har haft ett bra liv.
I kväll ska jag klappa o krama Blenda o Sara, o Anna, o Rosanna o Vanja o
allt vad de heter....
Och Bosse förstås..

Cornelia sa...

Jag får tårar i ögonon när jag läser vad du skriver om Blenda. Jag är så lättrörd nuförtiden. Vilken tur Era djur har som får bo hos Er. Jag vill också äta kött från djur som har haft det bra, och att slakta på gården måste ju vara det allra bästa. Min svärmor (89 år)växte upp på en gård och där var det precis sådär, att man pysslade om grisen hela året tills han slaktades till jul. Det var mycket djur- och människovänligare på nåt sätt. Du får gärna berätta mer om djuren på gården. Och berätta för Blenda att hon har fått en fanclub här bland tanterna och alex.

maruschka sa...

Jag tror att vi alla kommer att bli kossor i en stor blogghage i vårt nästa liv..*s*

Anonym sa...

En mycket vacker dam!

Anonym sa...

Gagga,, här får jag hosta till lite,,, vem är äldst sa du,,sa du??? Blir nog jag som får pyssla om er alla,,tror jag.

Gagga sa...

Blir glad att se att ni tyckte om att se på o läsa om Blenda. Kan hälsa så gott från henne. Hon hade bråttom in till sin plats i ladugården o det var en höjdare för henne o de andra att få gott sommarhö från ladan. Smickrad var hon över all uppmärksamhet. Och råmade glatt när jag berättade om fancluben. Hon skickade en förfrågan till Alex om inte han kunde fixa en eldig tjur åt henne o kogänget nere från Spanien lagom till nästa sommar.
Där ser man, inte är den kon för gammal inte.
Vi hamnar nog i samma hage alla vi.
Frågan är om det är här eller där;
jag menar; var finns "de saligas ängder". Finns det datorer där? Men vi behöver inga sådana då förstås, utan kan mua med varandra direkt på plats.

Anonym sa...

Nästa gång det är tjurfäktning i stan så skall jag genast bege mig dit i lämplig förklädnad och stoppa ned en sexig? tjur i min stora shoppingbag.....risken är dock att stackarn måste sitta som passagerare på bönpallen när vi åker (enda stället han
får plats på)

Gagga sa...

Tack Alex för dagens första goda skratt! Jag som så lätt ser inre bilder kommer resten av dagen att gå o le vid den inre åsynen av dig med tjur i din väska o er två på biken. Underbart! Du är för härlig!

Anonym sa...

Kul att läsa alla kommentarer, och tack Gagga för den fina bilden och din berättelse. Tänker lite på "Mamma MU". En sån ko vill jag också va!
U

Gagga sa...

Ulrika! Kul att du läser kommentarerna. Det är här bakom kulisserna vi lär känna varandra. Här spinner vi vidare på våra upplevelser o fantasier.
Blenda sover nu. Bosse har just varit ute o släckt lampan.

Roberto Iza Valdés sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.