lördag, september 10, 2005

Kurirpost o glädjespridare

Idag kom de ridande förbi på vår lilla grusväg. Kurirerna i karolineruniformer, längs den gamla kurirvägen från Östersund på väg ner till Strömstad. Just härförbi red de rakt norrut, så jag undrar om de hade fått hemlängtan o bytt riktning. Snabbt gick det o mäktigt var det att skåda. Svårt att få till bra bilder så tvärt. Vill helst att mina motiv står stilla.
Sen fick jag även en känsla av att det bara var spökryttare, för åsynen fick allt hår på min skrott att resa sig o en märklig overklighetskänsla dök upp, tillsammans med en stor korp som kom flygande, kraaaaande , o försvann samtidigt som det märkliga sällskapet red bort i fjärran.
Men i gruset syns ännu spår efter hästarnas hovar o en o annan hästlort ligger kvar som bevis. Och åtminstone en bild går att visa.
Själva tog vi bilen o åkte söderut till stan för veckans inköpsronda. Så mysigt i lilla Arvika en solig lördag, med torghandel o levande musik o många glada människor i farten. Jag hade tänkt mig att fota lite i torgstånden, o sedan inne på Konsum inför mitt utlovade Konsumcollage. Hann få med lite lök, gröna tomater o några knippor morötter o tyckte nog att kameran var lite seg. När det var dags att fota ett gäng snygga gurkor så blev det svart o totalstopp. Undrar när jag laddade batterierna sist. Bär ju ständigt på denna kamera. Nu får det istället bli en fotorunda på måndag i mitt andra Konsum, nära skolan. Efter skolan....
Men nu är det helg o inget schema att följa. Så gott! Dessutom så soligt o varmt. Tror nog att min själ hinner ifatt kroppen framåt kvällen, om inte förr.
Jag bär med mig ett underbart replikskifte från i går morse, strax före första lektionen. En av charmörerna i nian sa till mig:" Så glad du ser ut!" "Jaa", svarar jag "det är ju så soligt o fint idag." Då säger killen" Men, när det regnar ute, så ser du ut som en sol iallafall! Du är alltid så glad!"
Hur ska jag nånsin mer kunna vara annat än glad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig kommentar, skönt att plocka fram de dagar som man känner sig lite vissen. Vipps blir man glad igen, härligt med människor som sprider solsken !

Gagga sa...

Ja, det gäller att ha ett litet lager av sådana ögonblick att ta till när allt känns avigt.