söndag, september 18, 2005

Sanningens minut




Förlåt mig, men jag kunde bara inte låta bli att kalla mitt kära grannland för utlandet, o låtsas att jag skulle på en nöjestripp, fast jag egentligen skulle dit,som så ofta, på ett ganska ordinärt gratisjobb. Men ibland måste man försöka förgylla sin dag, och den norska solen välkomnade mig så varmt när jag rullade in över gränsen. Egentligen skulle jag inte ända in i Norge, utan till världens minsta rike; Morokulien.(mer om det nästa vecka) Det var där jag skulle utföra mitt jobb. I år uppmärksammas 100årsjubileet av unionsupplösningen mellan Sverige o Norge, på många olika sätt, och här vid gränsen blir det nån form av högtidligheter, nu på onsdag. Det är där jag kommer in i leken. Barn på bägge sidor av gränsen har gjort bilder, om vad som är det bästa med respektive broderland, o detta utmynnar i en utställning på Morokulien. Jag har varit med o inspirerat de svenska barnen till storverk, o sen var jag på plats för att bedöma de norska barnens bilder igår. Fantastiska bilder, och speciellt spännande att se vad de tänkte om oss. Återkommer med bilder efter onsdagens jippon.

Var bara tvungen att efter den kulturella delen av min utlandsvistelse, åka in till lilla Magnor för att fotografera o shoppa lite. Små trevliga butiker o Magnor Glassverk, med stor fabriksbutik. O.b.s. att de inte tillverkar glass (det heter is på norska), utan glas (stavas med ss på norska).

Eftersom alla norrmän hade dragit iväg till Sverige för att handla fläsk, tobak, sprit o godis, så var det gott om plats för en svensk tant på shoppingtur i norska butiker. Vad handlar då en svensk tant i Norge. Jo; ......låt oss se vad som kom med i den glada gröna handelsvagnen; enliters starköl i plastflaska, färskt gott bröd, fiskkonserver, syltetöj, lompe, ost, flabröd, kryddblandningar...och sen blev det väl inte så mycket mer, just där, för det är dyrt att handla i Norge, men så gott med andra smaker ibland. Och jag bara älskar att kolla runt o se på varor som inte finns hemma i svenska butiker. Kolla på bilden! Där i bakgrunden står travar med flaskor innehållande TRAN! Reklambilden bredvid visar en sund norrman med guldmedaljer runt halsen. Nu tror jag mig veta vad norskarna dopar sig med. Hmmm...

Och kolla in brödreklamen!

Där kommer man inte undan. Och brödet är faktiskt både billigt och gott!

Det som jag alltid har med mig hem från Norge är GARN!!! Garn i stora mängder. Jag handlar alltid hos samma goa glada tant och vanligtvis i stora kvantiteter. Hon har varit så bekymrad över min brutna handled som hindrat mitt stickande sista året, men blir så glad även om jag bara kommer in o nosar lite i hennes ljuvliga garnhyllor.


Endast ren ull o i mängder av nyanser o tjocklekar. Ett paradis för en Gagga som snart drar igång stickorna igen.

Måste medge att jag hade lite dåligt samvete för att jag lurat er, att tro, att jag åkt långt bort, o skulle bli borta ett tag. Det visade sig när jag var inne på glasbruket o tittade ner i en låda. Där stod ni allihop o tittade besviket på mig...

...och jag såg tydligt vem som var vem...

Nästa gång jag skriver att jag ska resa utomlands, så vet ni vart jag ska. Jag ska alltså resa utomlands redan på onsdag e.m., efter skolan. Tror bestämt att jag då ska inhandla en flaska Tran...

22 kommentarer:

Ilva sa...

vilka fina bilder, speciellt garnbutiken, jag alskar sadana! Och Gagga, Norge ar ju utlandet!

PGW sa...

Ja det är ju JAG där till höger! Alldeles blekgrön! :-)

Lyckliga Grodan sa...

jag ser ju mig själv också snett där bakom.. man kan ju undra vad vi egentligen gör.. kommer ni ihåg..

Anonym sa...

Jag skymtar mej själv åxå, till vänster bakom den första, å alldeles vackert röd är jag. Groda, jag tror vi drack tran!

Gagga sa...

Ilva! Vilken lättnad att du kan se Norge som utlandet! Jag ljög ju inte precis, bara vilseledde...


PWG! Jo det är du! Mycket lätt att känna igen.

Grodan! Jo där stod du o de andra, i samlad tropp, iskallt stirrande på den smitande bloggaren.

Gagga sa...

Rita! Dig fick jag syn på först!Jag har faktiskt en närbild på dig! Ni såg verkligen ut att vara i behov av tran samtliga.

Cornelia sa...

Jag måste nog hålla med Ilva. Norge är ju utlandet alltsedan unionen upplöstes faktiskt.

Gagga sa...

Cornelia! Åh, tack! Du förstår att jag som bott så nära gränsen under större delar av mitt 55åriga liv, tänker knappast på att det är ett annat land, bara ett annorlunda sådant.

Anonym sa...

Garnet fastnade även jag för..det var inspirerande färger som bara drog och slet i mitt inre...kanske ska börja sticka igen...


Jag står och lurar vid Rita jag...

Gagga sa...

Lena! Trevligt med fler garnälskare! Och visst var du med i lådan. Ni var så många... alla fick inte plats på bild. Ska gå in o kolla om ni står kvar på onsdag.
Kollade aldrig hur ni såg ut nertill...

Anonym sa...

Härlig färg på kundvagnen! Stimulerar säkert till en hel del köpglädje också.

Gagga sa...

Monica! För en som älskar grönt, är det en fröjd att handla där; gröna vagnar, gröna hyllor, gröna expediter....


Mette! Jaa, fast du var inte lika illröd som Rita.

Anonym sa...

Vi har samma 'tran' här fast vi kallar det 'fiskleverolja'.. många barns fasa, hua hua...

Vilka underbara garnbilder, den affären hade jag gärna följt med in i! Är de dyrare på garn i Norge?

Gagga sa...

tant Monica! Tror du det är samma sak? Jag älskade fiskleveroljan vi fick som barn. Drack gärna upp syrrans också. Inbillade mig att denna norska tran var ur valar.Lite kraftigare saker alltså...Den vi fick på 50-talet tror jag nog kom ur nån pyttig sardin...

Nej garnet är inte dyrare. Svårt att hitta lika bra garn i Sverige. I Norge kör de i stort sett enbart med 100%ig ull, och alla sorters garn finns i ett otal nyanser.
Man stickar mer, o frossar i färger o mönster av tradition. Inga modenycker där inte.

Anonym sa...

WOW! Känner starkt att jag inte bör besöka den garnaffären! Själv har jag besökt min lilla garnholk idag och shoppat loss. ;-)

Gagga sa...

Hej Mumrik! Roligt att se dig här igen! Du skulle bara älska dessa välfyllda hyllor.Svårt att inte förköpa sig.

Anonym sa...

Ska du kolla nertill Gaggga...ånej......

Gagga sa...

Lena! Joo du, det ska jag o det blir ännu mer spännande nu när du sa så där.

Batbut sa...

Gagga, du bara MÅSTE köpa garn åt mig. Några miljoners triljoners nystan tack så jag kan sticka lite fler filtar, mössor och annat trams. Jag står nog någonstans i bakgrunden, tyst och timid som jag är...*S*

Gagga sa...

Batbut! Hur många ton ska du ha? Kan ju ta med mig ett lass när jag åker till Stockholm.
Du försökte gömma dig lite längre bak, men jag såg dig tydligt. Det är du som är lite svart.

PGW sa...

Jag kanske är för ung (för en gångs skull), men varför dricker man tran? Vad är det bra för?

Gagga sa...

Vad jag vet, drack man det för att bli stark o frisk. Och varför norrmännen dricker det upp genom åren, kan man ju räkna ut, med tanke på alla de guldmedaljer de drar hem i diverse sporter.