fredag, september 23, 2005

En drömmare lagar mat


Skulle alldeles nyss fräsa köttfärs till kvällens köttfärssoppa.
Så råkade det sig att jag i mitt drömska tillstånd, tog fel på två flaskor, som stod bredvid varann i skafferiet.
En rejäl skvätt med olja i stekgrytan...klaklonk...men oj så snabbt det rann... och oj så mycket det kom...det där var ingen olivolja... nej... hi,hi... det var cognac...ho,ho... tömma tillbaka i flaskan...nej...fram med en stor cognacskupa...klunk,klunk...oj...en redig cognac...något missfärgad...slurp...men inget fel på smaken...sluuuurp...kul att laga mat idag...
(flaskorna på bilden tillverkade av Kjell Engman)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar att du redan är på G? Jösses,,
Vackra flaskor det där!

Lyckliga Grodan sa...

hick.. drack du olja och lagade mat på cognac..?? lilla hjärtat.. det låter inte som någon riktig ordning på det hela.. men det blir nog bra ändå kan jag tänka...

Humlan sa...

Vilka vackra flaskor.
Hoppas blev god, med eller utan cognacs-kryddan.

Gagga sa...

Rita! Det blev ju lite tidigare på dagen än vad det var tänkt.
Flaskorna fotade jag i somras i Småland. Sparade bilden till lämpligt tillfälle.

Grodan! Allt skulle ju ner i magen, så det var väl inte så noga:)

Humlan! Önskar jag hade köpt den där krokiga att ha min olja i. Då hade jag inte tagit fel. Men gott blev det. Både soppan o den grumliga cognacen.


Önskar damerna en trevlig afton!

Bloggblad sa...

Smaskens. Men den gången jag hällde hallonsaft i köttfärssåsen i tro om att det var soja... inte helt lyckat...

Gagga sa...

Bloggblad! Pröva med cognac nästa gång.