fredag, september 30, 2005

Färgterapi

Färger är så viktiga. Det var just det jag tänkte skriva om igår, när jag inte fick till det bildmässigt och kom av mig. "Färgfrossa" skulle min lilla lektion heta. Den skulle handla om hur viktigt det är att insupa ljus o färger nu på hösten, innan mörkret drar ner sin svarta ullmössa över våra ögon. Färgfrossan får vänta, om den nu alls blir av.
Läste i Arvika Nyheter idag att han, som min käre Bosse lite elakt brukar kalla; Ernst Kirskål, hade föreläst för en hoper förtjusta damer i Arvika. Kramats hade han gjort o lagt huvudet gulligt på sned o varnat för alltför mycket rött i inredningssammanhang, ( "det räcker med rött som en färgklick") o berättat att han älskade grönt ("en färg som gör oss lugna och sugna på något att äta") Citerar Arvika Nyheter som citerar ytterligare ett av hans visdomsord; "Egentligen är vi ju allihop bara frustrerade bönder. Vad annars kan förklara att kokböcker och gördetsjälvböcker säljs som aldrig förr. Vi är skapade till att göra något med händerna!"(slut på citat)
Frustrerad bonde är nog just vad jag är.
En känslig frustrerad bonde.
Är man nu född med huden vrängd ut o in, så lever man i en något förstärkt verklighet, både på gott och ont.
Jag har tvingats bita i det sura äpplet än en gång, men hann märka det ruttna som dolde sig inom det blankpolerade skalet. Vägrar att svälja den här gången. Spottar ut. Tvi, tvi...
Sköljer ur munnen länge o väl.
Känns bättre nu. Ska vända det här till något bra.

Nu ska jag istället ägna mig åt min lilla förkylning. Kleta Vick från blå burk på bröstet, precis så som jag skrev i en kommentar hos Bodil förra veckan när hon var förkyld.
"Har du prövat med Vick ?", brukade Sessans farfar alltid fråga, vad man än led av. En filosofisk bonde som hade elva barn och räckte till för många fler än så.
Tror bestämt det är just det jag behöver nu. Inte elva barn, men lite Vick, både här o där....
...och mycket grönt... och bara lite rött...
Lite rött i ett glas kanhända.
Och en härlig stickning i händerna

8 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Människa... Du behöver Ginseng! Fjortonmilliardersmillioners kineser under tre tusen år kan inte ha fel. Jag käkar ginseng... och SE hur ungdomlig jag är. *fnissar hysteriskt*

Batbut sa...

Nu ska tant Gagga lyssna på en klok liten fladdermus:
1. Andas lugnt och stilla
2. Drick ABSOLUT ett glas rött
3. Ngt njubart på stereon
och låt händerna vila! Gör ingenting! Bara vara är medicinen idag, och så lite Vics på det.
Precis allt det där som jag alltid (eller var det aldrig?) gör...
Ta det chill och vila upp Dig över helgen! We need you!

Batbut sa...

och Mamselamsen, kineser äter hund, katt och orm också. Vet nog inte om jag tycker att de alltid har rätt...*S*

Cornelia sa...

Vila, stäng av alla krav, och gör ett litet collage om du har lust

Bloggblad sa...

Aha! Vick. Min mormor (f.1882) använde terpentin till precis allting.
Själv är jag en mer modern häxa. Jag dricker citronvatten i määäängd mot förkylning, samt intar vitlök och honungsvatten.
Bra att du kan skrika och sparka på lövhögar. Det kan inte jag utan att grannarna skulle ställa diagnos...

Lyckliga Grodan sa...

Ernst Kirskål.. jag gillar inte honom.. han får mig att vilja skrika och göra tvärtom.. det säger säkert mer om mig än om Ernst.. Som tröst för mig gillar inte min lilla grodtjej honom heller.. han är inte en man i vår smak..
men Gagga.. läs alla tips som ramlat in, lägg till en grodkram och gör sen som du själv vill..
((( )))

Gagga sa...

Tack för alla goda råd!
Det blev en skön kväll med god sallad, gott vin, nybakat bröd.
Idol på TV o en stickning i händerna.(Mina händer har vilat för länge.)

Mycket grönt i salladen.
Fast vinet blev vitt.
Och stickningen var lika blå som den Vickburk jag till sist före sängdags hittade i mina gömmor.

Började läsa "Mandelplockerskan"...


Ernst Kirskål "är i tidningen" i dag igen. Den här gången ska han beskådas o muntra upp Karlstads damer. Han är säkert jätteduktig, men jag ser för lite på TV för att ha någon speciell känsla för karln i fråga. Klart är dock att han måste vara nån form av fenomen.
Ungefär som Mat-Tina som jag heller inte tittar på, men heller inte lyckas undvika effekterna av i min omgivning.

Gagga sa...

Alter Ego! Tack! Du gör mig glad!
Roligt att se dig här. Välkommen!