fredag, september 16, 2005

Lingonvecka



Oj vilken vecka jag haft! Nu är det äntligen fredag, o lingonen som stått orensade, svalt, ända sen i söndags, har äntligen hamnat i grytan. Mycket sylt blir det, av 30 liter lingon.

Igår var jag på jobbet 13 timmar i sträck, och kom hem samtidigt som farbror Frost anlände till min trädgård. Det var bara att dra igång räddningsaktionen o få in alla änglatrumpeter, slottsbegonior, paradisträd o kaktusar, i sista sekunden, till vinterförvaring.

När jag sent omsider kom i säng, kom jag på att min blå afrikanska lilja stod kvar därute i kyla o mörker. Ut spritt naken....

Oj, därute snubblade jag också över alla amaryllisar som bott utomhus hela långa sommaren. Spritt naken o barfota under fullmånen, kånkande på jättekrukor o gamla träbackar med växter...Vilken syn! Tur att man bor som man bor! Bara månen o möjligen farbror Frost såg på.

I morse var alla jättebalsaminer som omgärdar trädgården frusna o döda, men har hunnit knäppa iväg miljoners miljoner med frön, som blir till nya, upp till tre meter höga växter nästa sommar.

Insåg att jag inte kunde gå med bara armar o bara ben längre. Tycker inte om att ha mycket kläder på mig. Men solen förgyllde o värmde så gott den nu kunde, även idag. Dit jag åker i morgon är det förhoppningsvis soligt o skönt.

Sylten står o svalnar på verandan. Jag har packat o fixat inför resan. Ska bara sova några timmar nu. Tänker inte springa omkring naken runt huset inatt.

13 kommentarer:

Batbut sa...

Resa? Vars? Spännande, och som vanligt - vackert! Gillar det stilrena men ändå så slående. Kadonk säger det och så reagerar jag. Guten reise som de säger in Deutchland

Gagga sa...

Tack snälla Batbut!
Danke schön!

The Female Dinousaur sa...

Hoppas du får en härlig resa, vart du än ska! Och tack för dina underbara bilder!

Cornelia sa...

Jag undrade just var du var och nu försvinner du igen. Ha en skön resa vart du nu är på väg.

Ilva sa...

instammer! I min familj sa kallade vi jattebalsaminer for triffider for de tog over mina foraldrarstradgard (o grannarnas...) och blev sa hoga att de kunde titta in genom fonstrena och vi vantade pa den dagen da man skulle hora en knackning ocksa....

Anonym sa...

Ja, nu har frosten även kommit till stan, brrr... Vad duktig du varit som plockat lingon!

PGW sa...

Det är en sann växternas vän som galopperar runt i trädgården och räddar växter på det viset :-)

Bloggblad sa...

Deutschland? Wer eine Reise tut, hat etwas zu erzählen - så vi inväntar rapport!

Theron o familj sa...

Jag är också nyfiken; vart ska du åka då? (Trevlig resa i af!!)

Humlan sa...

Det gäller att hitta sina gömda skatter i trädgården, så att det inte bara blir glömda krukor till våren...
Men naken? Burrr. Fast när jag tänker efter; ensam med fullmånen i mörkret och den tystnad som aldrig är tyst...

Trevlig resa!

Gagga sa...

Kära alla ni! Ni får lov att läsa min "Sanningens minut" för nu vet jag inte hur jag ska klara av att ta emot alla välgångsönskningar. Men jag var faktiskt utomlands i 5 timmar, och ska dit igen på onsdag.

Bosse, djuren o växterna överlevde alla min frånvaro.

Och än har inte sedlighetspolisen synts till.

Kram på er alla underbara bloggvänner.

Viktoria sa...

Vilka fantastiska foton du tar!!!

Gagga sa...

Viktoria! Tack så mycket! Så roligt att du hittat hit!