fredag, september 23, 2005

Roligt vatten

Sex dagar gamla bilder
på norskt vatten
lugnt glittrande vatten
som jag idag plockar fram
då mina ögon
törstar detta vatten
Långt tidigare
längre ner längs gränsen
hörde mina nyfikna barnaöron berättas
om norskt tungt vatten
och jag förundrades
av den lätthet jag fann
i det vatten som rann
i den älv som passerade gränsen
Roligt vann
sa de norska barnen
när vi lekte tillsammans
längs älven
och först som vuxen insåg jag
att de menade
lugnt vatten
lugnt roligt vatten
som stilla rann mellan våra länder
Idag vill jag dricka
roligt vatten
med solglitter i
som då
för längesen

16 kommentarer:

Ilva sa...

Otroligt vackra bilder och vacker prosadikt! BRAVA gagga!

Gagga sa...

Tänkte bara lägga in bilden och när jag gjorde det kom orden.
Tack snälla Ilva!

Cornelia sa...

Vackert, en fin morgonbild att njuta av, innan jag tar itu med jobbet.

Gagga sa...

Cornelia! Ta det vackert idag du också!

Batbut sa...

Du är nog som jag skrivit i mina länkningar, en klok själ. Hoppas Du tar det lite lugnare nu och softar, tar hand om Dig och insuper den harmoni som Dina bilder visar! Lyd nu en klok liten (stor) fladdermus, livet pågår just nu så passa på och njut av det

Gagga sa...

Batbut! Det är just det att det är så mycket liv som pågår och jag tror ibland att jag måste delta i lite mer liv än jag mäktar med.
Tack för benämningen "klok själ"!
Hade för mig att du tidigare kallade mig en "rolig själ". Kolla dagens rubrik! Rolig = lugn. Idag är jag en rolig själ...

Anonym sa...

Hej Gagga!
Träffade på en granne idag som ska öppna butik på norska gränsen i ett nytt köpcenter...
Tittade in på din kommuns hemsida och drog slutsatsen att det nog var i dina krokar...
Ser att det är en vacker trakt, det har jag ju redan insett genom dina underbara bilder.
U

Lyckliga Grodan sa...

vatten.. det är nåt speciellt med det.. både lugnt och o-roligt vatten..
grodan trivs bäst nära vatten.. helst stora vatten..
hus vid en stor älv.. sommarviste vid ett stort hav..

men små vatten göre sig också besvär.. finns väl inget bättre än att plaska med fötterna och hoppa i pölar.. med eller utan gummistövlar

anna sa...

vatten. jag har lovat mig själv att aldrig mer lämna havet. klarar mig inte utan det. men vilken rofylld dikt. vi har inte riktigt samma rofyllda vatten här, havet lever ordentligt just nu, läckert!

maruschka sa...

En lisa för själen...

Gagga sa...

Ulrica! Jo det byggs två stora köpcenter i den kommun där jag arbetar. Det största på den plats där min förra skola låg.Ska bli spännande att se vilka butiker som kommer dit. Kanske man skulle söka ett deltidsarbete där o säga upp sig på skolan. Har ett par mil att resa dit, eftersom jag bor i Arvika kommun.


Grodan! Jag har varit mest tillfreds med mitt liv, när jag levt vid vatten. Här ligger sjön strax nedanför huset och ger mig den ro jag behöver.

Gagga sa...

Anna! Välkommen hit! Jag är också fascinerad av havet, men det är samtidigt lite skrämmande. Är ju mera van vid svarta tjärn och porlande bäckar...
Men Medelhavet...mmmmm...
Fast du bor antagligen vid svensk kust!? Måste kolla!


Maruschka! Glad över dina ord.Tack!

Bloggblad sa...

Prosalyrik! Det är häftigt. Skönt att du orkar tänka så vackert.
Jag har havet 5 km härifrån, men det kan man inte tro. För det är 2 mil med bil för att "komma intill".
Jag gillar små tjärnar och insjöar - men maken tycker det är som att bada i gammalt badkar. Han vill ha hav...

Gagga sa...

Bloggblad. Hur i all världen kan det ta 2 timmar att köra 5 kilometer? Måste gå fortare för dig att ta till stavarna och GÅ.
Jo idag tänker jag poetiska tankar, till skillnad från det tankekaos och de fula ord som surrat i mitt huvud sista tiden.

anna sa...

Gagga: jag har varit här innan, men jag ahr bytt bild bara....*S* och ja, det är den svenska västkusten =D

Gagga sa...

Anna! Märkte det när jag kollade:) Du är lika välkommen hur som helst!
Har varit dålig på att besöka Västkusten, skam till sägandes. Göteborg ett antal gånger, och sen inte så mycket mer. Det är ju inte långt bort härifrån om man åker genom Dalsland o neråt.
Har säkert missat mycket.